Låg överenskommelse om hyran i Göteborg

Nyligen kunde en ovanlig hyresöverenskommelse för nästa år träffas i Göteborg. Det ovanliga består i att parterna kunnat enas om en mycket låg hyreshöjning under 2015. Något som är till gagn för både hyresgäster och hyresvärd.

Hyresgästföreningen har inför förhandlingarna om nästa års hyror uppmanat såväl privata som kommunala hyresvärdar i Göteborgsregionen att visa största möjliga återhållsamhet i sina hyreskrav. Först ut att anamma denna uppmaning är privatägda Botrygg i Göteborg AB där hyrorna höjs med 0,45 procent vid årsskiftet.

För de cirka 300 hushåll som bor i bolagets bestånd innebär det, beroende på vad lägenheten kostar i dag, en höjning på strax under eller strax över 30 kronor per månad,

Bakom överenskommelsen finns en samsyn om att det är nödvändigt att ta ansvar både för hyresgästernas ekonomi men också för hyresrätten som boendeform och för det samhällsekonomiska läget i stort.

Vi vet att i dag lägger så många som sex av tio hyresgäster i Storgöteborg mellan 32 och 39 procent av sin nettoinkomst i hyra. Det är naturligtvis en orimligt hög andel som både minskar utrymmet för annan konsumtion och ökar risken för att människor ska tvingas flytta för att hyran blir för hög.

Samtidigt har det samhällsekonomiska läget varit gynnsamt för fastighetsägarna. Räntorna är och har varit låga under flera år och detsamma gäller inflationen. Inget tyder på att den utvecklingen kommer att förändras under 2015. Därför är det högst rimligt att också hyresgästerna får dra fördel av bolagens gynnsamma ekonomiska läge.

Ska hyresrätten kunna förbli en attraktiv och konkurrenskraftig boendeform måste trenden med årligt återkommande höga hyreskrav brytas. Vi utgår från att fler hyresvärdar i Göteborg är beredda att ta sitt ansvar för en rimlig hyresutveckling.

Joachim Arcari, vd Botrygg i Göteborg AB

Pedram Kouchakpour, förhandlingschef Hyresgästföreningen Region västra Sverige