Folkfest när Megaloppis fyllde tio år

Det började som ett lokalt initiativ, men har växt till en folkfest. Sista söndagen i maj fyllde Megaloppis tio år.

Studenterna Andrea Jansson och Denisse Johnstone hade slagit sig ner på trottoaren för att sälja bland annat kläder.

– Jag flyttade hit i september så det var Denisse som tipsade mig om Megaloppis och jag har massa saker att sälja så det passar perfekt för en student, säger Andrea Jansson.

– Jag älskar Megaloppis, det är en riktig höjdpunkt. Det är en så bra gemenskap och det är mysigt. Det blir nästan som en by. Sedan är det en bra tanke bakom det, säger Denisse Johnstone.

Andrea Jansson och Denisse Johnstone (med ryggen mot kameran). Foto: Erik Yngvesson

Några hundra meter bort stod Maja Jansson som precis köpt en liten träkista och läste en tidningssida från 1946 som låg i loppisfyndet.

– Jag ska flytta hemifrån snart och behöver saker inför det. Jag såg den här från avstånd och tyckte den var fin. Så är det häftigt med tidningen som var i.

En annan som fyndat på Megaloppis var Joel Danielsson, som hittat en liten piratfigur.

– Det är Kapten Svartskägg. Jag köpte den av en liten kille som nog trodde att den var till min son, men det är den inte.

Han uppskattar Megaloppis som ett sätt att träffa folk.

– Det är himla kul, det borde vara oftare.

Joel Danielssons loppisfyndade en liten figur av piraten Kapten Svartskägg. Foto: Erik Yngvesson.

En som var på plats för att sälja var Marc Dagorn, som är keramiker men också en samlare och hade ett bord fullt med allt från verktyg till en gammal trätunna.

– Jag gillar att samla gamla grejer. Jag är här på Megaloppis för att jag tycker att det är en rolig atmosfär.

Marc Dagorn sålde bland annat gamla verktyg. Foto: Erik Yngvesson.

Megaloppis startade för tio år sedan som en del av projektet Ekologisk Stadsdel Majorna och tanken var att höja medvetenheten kring konsumtion men också visa hur mycket som går att återanvända. Idag är det Hyresgästföreningen som är huvudarrangör.

– Megaloppis visar att människor kan skapa förändring genom att göra något tillsammans. Flera ton saker av det som inte säljs går till hjälporganisationer på plats. Vi strävar också efter att så mycket som möjligt av det som slängs ska återvinnas på ett miljöriktigt sätt, säger Kim Weinehammar, projektledare på Hyresgästföreningen.

För att uppmärksamma tioårsjubileet genomförde Hyresgästföreningen i år också en hel temavecka om hållbarhet som avslutades med folkfesten Megaloppis.

• västra götalands län
  • megaloppis