Vill lyfta hållbarhetsfrågor ur hyresgästernas perspektiv

Bostaden och Hyresgästföreningens roll i hållbarhetsarbetet stod i fokus på hållbarhetsveckans första dag.

På måndagen inleddes hållbarhetsveckan på Hyresgästföreningen i västra Sverige. Under veckan, den 20-26 maj, kommer hållbarhetsfrågor att lyftas under ett 20-tal olika seminarier.

De två första seminarierna fokuserade på varför Hyresgästföreningen tycker det är viktigt att jobba med hållbarhetsfrågor.

– Förutsättningarna för hyresgästerna det är där vi varje dag är med och påverkar. Vi påverkar för att lägenheterna och boendemiljön ska bli bättre, sa Kim Weinehammar, projektledare för hållbarhetsveckan.

– Det här med att engagera sig, att kunna agera och leva hållbart, blir väldigt svårt när man lever under väldigt pressade förhållande och kanske i en bostad som inte håller måttet.

Hyresgästföreningen på nationell nivå har också gått in som samarbetsparter i Sveriges Allmännyttas (tidigare SABO) klimatinitiativ som är ett gemensamt upprop inom allmännyttan med syfte att minska utsläppen av växthusgaser. På måndagseftermiddagen berättade Jennie Wiederholm, utredare inom energi och miljö på Hyresgästföreningens förbundskontor, om varför man valde att gå in i det samarbetet.

– Vi ska jobba för ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas och klimatfrågan är oerhört viktig del i vår samhällsutveckling just nu. Det är jätteviktigt att vi är med och ser till att hyresgästernas synpunkter och perspektiv tas tillvara.

För att lyckas menar hon att klimatarbetet måste tillföra något för hyresgästerna.

– Det ska inte vara en uppoffring att leva klimatsmart utan en möjlighet. När vi lyckas skapa ett boende där det klimatsmarta beteendet är det bekvämaste det är då vi kan få den stora skillnaden i människors beteende, säger Wiederholm.

• Lokal/regional påverkan

• hyresgäst