Alebyggen kräver över 5 procent i hyreshöjning

Alebyggen kräver att hyrorna höjs med 5,1 procent nästa år. Men Hyresgästföreningen säger bestämt nej.

Kommunala Alebyggen vill höja hyrorna med 5,1 procent från årsskiftet. Bolaget motiverar kraven med ökade drift- och underhållskostnader.

Skulle bolagets krav bli verklighet blir en lägenhet som i dag har en hyra på 5 000 kronor 255 kronor dyrare per månad. På ett år betyder det att de fasta utgifterna ökar med drygt 3 000 kronor.

Men Hyresgästföreningen avvisar det här kravet och hänvisar bland annat till att räntan är låg och att inflationen beräknas bli omkring en procent nästa år.

Samtidigt har många hyresgäster redan en ansträngd ekonomi och vi ser också oroande tecken på en våg av varsel över Västsverige.

Hyresgästföreningen kräver även att Alebyggen redovisar hur förra årets hyreshöjning använts.

Alebyggen har cirka 2 300 lägenheter i Ale kommun.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta:

Pedram Kouchakpour, chef förhandlingsenheten 031-704 50 67

Per Gunnarsson, förhandlare 031-704 50 90

• Ale

Hyresgästföreningen organiserar 68 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.