Hyresgästföreningen hoppas på lösning med Sandvikenhus

Hyresgästföreningen reagerar nu på att Sandvikenhus sagt upp avtalet om samverkan som garanterar hyresgästernas inflytande och innebär gemensamt ansvar för trygghet, integration och demokratiarbete i bostadsområdena.

-          Vi har många års erfarenhet av detta och menar nog att vi är de bästa på just lokal utvecklande verksamhet. Genom uppsägningen sätter Sandvikenhus viktig erfarenhet på spel. En stark representant för hyresgästernas vilja och många lokalt aktiva försvinner, säger Maria Borg, enhetschef för lokalt utvecklingsarbete.

Efter beskedet från Sandviken hus har Hyresgästföreningen funderat hur man ska agera framöver. På onsdag kommer företrädare för Hyresgästföreningen att träffa kommunalrådet Peter Kärnström för att diskutera frågan och hitta en lösning där samarbetet fortsätter.

-          Om man säger sig vilja samverka med alla, varför då säga upp avtalet med oss, som framgångsrikt arbetat med detta i många år? Ideellt engagemang och folkrörelsearbete är nödvändigt för en bra demokratiutveckling, vi undrar varför Sandvikenhus nu vill avsluta detta viktiga arbete, säger Torbjörn Rönnkvist, ordförande för Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Hyresgästföreningen i Sandviken har haft samarbetsavtal med Sandvikenhus under flera år. Det senaste skrevs under 2009. Avtalen innebär att Hyresgästföreningen med hjälp av frivilliga förtroendevalda, har tagit ansvar för att genomföra lokal verksamhet för samtliga hyresgäster.

För mer information, kontakta

Torbjörn Rönnkvist, ordförande Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, 070-369 93 65

Maria Borg, enhetschef lokalt utvecklingsarbete Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, 076 798 09 24