Hyresgästföreningens förbundsordförande leder nu den internationella hyresgäströrelsen

Onsdagen den 2 oktober valdes Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder till ordförande för The International Union of Tenants (IUT). IUT grundades 1926 i Zürich och är en internationell paraplyorganisation för hyresgästföreningar.

–Jag är glad och stolt över att få förtroende att leda den internationella hyresgäströrelsen och jag ser fram emot att jobba med de andra hyresgästorganisationerna runt om i världen med denna viktiga fråga. Hyresgästerna behöver organisera sig mot skenande hyror, ökad hemlöshet och renovräkningar, säger Marie Linder.

Idag är 72 nationella och regionala hyresgästföreningar från 47 olika länder medlemmar i IUT. Marie Linder valdes i samband med IUT:s tjugoförsta världskonferens i Wien, Österrike.

–Den ökade urbaniseringen över hela världen gör att frågan om att folk ska ha ett tryggt hem ännu mer akut. Vi behöver påminna världens politiker om deras ansvar att förverkliga FN:s globala mål nummer 11 om människors rätt till ekonomiskt överkomliga och trygga bostäder, säger Marie Linder.

Ordförandeskapet i IUT varar i tre år. Marie Linders huvudsakliga uppdrag kommer även fortsättningsvis vara som förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

• Mänskliga rättigheter