Pressmeddelande -

​Vad får det för ekonomiska konsekvenser för individer och samhälle att införa marknadshyror och fria kontraktsvillkor?

Införandet av marknadshyror påstås ofta vara den enda möjliga vägen för att komma till rätta med bostadsbristen. Men trots att detta argument används flitigt så har ingen räknat på vad ett avskaffande av dagens hyressättningssystem med gemensamt förhandlade hyror skulle innebära för samhället och individen ur ett ekonomiskt perspektiv.

Hyresgästföreningen har därför låtit konsultföretaget Ramböll räkna på samhällskostnaderna för ett avskaffande av dagens hyressättningssystem med fokus på Stockholms län. Vad skulle det innebära om hyrorna sattes utifrån ett marknadsperspektiv? Vilka vinner respektive förlorar?

Välkommen till en presentation av rapporten!

Medverkande:

Mariell Juhlin, chefsekonom på Ramböll presenterar rapporten

Dan Andersson, fd LO-ekonom numera samhällsdebattör och författare

Tid: 18 maj kl 11.30-12.30  Lunchsmörgås serveras från kl 11.15

Plats: Kreugersalen, Tändstickspalatset Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm

Anmälan: Klicka här

• Energifrågor

• bostadspolitik
  • ramböll
  • dan andersson
  • hyresgäst
  • hyresrätt
  • marknadshyror
  • förhandlingssystem
  • samhällskostnader
  • hyressättning
  • mariell juhlin
  • hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.

Peter Skeppström

Sofia Zouagui