Nu bygger vi framtiden i Badhusparken i Östersund!

Lördagen den 15 maj klockan 11.00-15.00 gör Hyresgästföreningens Bygg Framtiden-turné ett stopp i Badhusparken i Östersund. På scenen finns bland andra ståupparna Agneta Wallin och Lasse Nilsen och rapparen Behrang Miri.

Ståupparna Agneta Wallin och Lasse Nilsen leder ett samtal med bland andra Emil Burman (S), Gunnar Hjelm (M), Hannes Nygård (SUF Östersund) och Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman. Även Carina Zetterström (C) och Stefan Konradsson (V) kommer att finnas på plats under dagen tillsammans med andra lokala politiker. För musiken står rapparen Behrang Miri som med hjälp av publiken skapar en alldeles unik raplåt.

Det finns också möjlighet att direkt på plats eller via webbsidan www.byggframtiden.se ställa frågor till lokala politiker. Det kommer även att finnas ett stort flygfoto över Östersund uppsatt. På det kan besökarna föreslå platser där bostäder kan byggas eller peka ut områden som behöver byggas om.

Bygg Framtiden-turnén har sitt ursprung i den enorma brist som råder på bostäder för unga.

• 216 000 unga i hela Sverige saknar och efterfrågar en egen bostad (Hyresgästföreningen).
  • Bara 18 500 nya bostäder, varav 6 000 hyresrätter, började byggas under 2009 (Boverket).
  • Dessutom räknas 700 000 svenska hushåll som trångbodda varav 240 000 är hushåll med barn (SCB).
  • I ett stort antal lägenheter, framförallt i miljonprogramsområden, behövs kraftiga renoveringar
  • I 124 kommuner av 290 är det bostadsbrist.

På Hyresgästföreningens kampanjsajt kan du läsa mer, www.byggframtiden.se

-Vi vill att politikerna ska ta till sig vårt budskap och verkligen förstå allvaret. 216 000 ungdomar över hela Sverige saknar idag en bostad och det byggs allt färre hyreslägenheter. Målet är att lyfta upp bostadsfrågan som en valfråga i ett tjugotal kommuner runt om i landet, där läget är särskilt akut. Men vi vill förstås också att frågan ska tas upp på riksnivå, förklarar Barbro Engman, Hyresgästföreningens förbundsordförande.

För ytterligare information kontakta:
Terese Zetterman, kommunikationschef Hyresgästföreningen Region Norrland 070-641 86 04
Barbro Engman, ordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66
Jörgen Strandberg, kampanjansvarig Hyresgästföreningen 070-585 09 39

Program Östersund lördagen den 15 maj:
Plats: Badhusparken
Tid: Klockan 11-15

Aktiviteter: Ståupparna Agneta Wallin och Lasse Nilsen leder bland annat ett samtal med lokala politiker och Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman. Rapparen Behrang Miri spelar på scenen. Det finns möjlighet att ställa frågor till lokala politiker både direkt på plats och genom webbsidan www.byggframtiden.se

Det blir också en Jenga-turnering som alla är välkomna att delta i, där vinnaren får åka till finalen i Stockholm den 28 augusti för att möta vinnare från övriga turnéorter.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66
Jörgen Strandberg, kampanjansvarig Hyresgästföreningen 070-881 60 04

• badhusparken
  • bygg framtiden
  • behrang miri
  • agneta wallin
  • lasse nielsen
  • barbro engman
  • norrland
  • östersund
  • 15 maj

Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Föreningen har över en halv miljon medlemmar, vilket gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgäster. Hyresgästföreningens mål är att alla har rätt till en bra bostad till rimlig kostnad.