Hyundais elektrifierade Hyper-hatch IONIQ 5 N, utses till Car of the Year av TopGear.com.

Banbrytande Hyundai IONIQ 5 N utses till Car of the Year av TopGear.com

• Prestandaelbilen IONIQ 5 N utses till Car of the Year av TopGear.com
  • IONIQ 5 N är Hyundais första elektrifierade N-modell för körglada entusiaster
  • Banbrytande IONIQ 5 N hyllas av Top Gears jury för att "vända blad" för bilar
  • 650 hästkrafter starka IONIQ 5 N har svensk premiär i början av 2024

LEATHERHEAD, 29 november, 2023 –Hyundais IONIQ 5 N, en elektrisk hyper-hatch, har fått en strålande start sedan introduktionen och koras till Car of the Year vid 2023 TopGear.com Awards.

IONIQ 5 N hade världspremiär vid Goodwood Festival of Speed tidigare i år, där den mottogs med universellt erkännande som ett spännande nytt alternativ för körentusiaster som vill elektrifiera sin passion både på väg och bana, samt som en banbrytande teknologisk riktlinje för Hyundai N-divisionens framtid inom elbilar.

Prestandamodellen kombinerar Electrified-Global Modular Platform (E-GMP) hos vanliga IONIQ 5 - Årets Bil 2022 - med N:s motorsportbaserade teknologier och expertis för att ta körglädje till nya höjder. Det är denna fokuserade inriktning på att leverera maximal njutning och spänning bakom ratten som övertygade Top Gears experter om att utse modellen till den bästa bilen som introducerats under de senaste 12 månaderna.

Top Gears skribent och Car of the Year-jurymedlem, Paul Horrell, berättar: "Hyundais ingenjörer hade som mål att få IONIQ 5 N att kännas lika kraftfull och utmanande som en bensinbil, men tänkte om när de insåg elektrifieringens fulla potential. De utnyttjade elbilens digitala domäner för att skapa en mängd justerbara parametrar. Som ett resultat är den kapabel till saker på både väg och bana som du aldrig skulle förvänta dig av en stor elbil. Den överträffar på ett förbluffande sätt. Glöm alla ”för en elbil”-reservationer – den är enormt rolig, punkt slut. Den vänder blad för elbilar, vilket innebär ett nytt blad för bilar i sin helhet."

IONIQ 5 N:s framgång utgör andra gången på tre år som en Hyundai N-bil har tagit hem utmärkelsen Top Gear Car of the Year, efter i20 N 2021.

Till Wartenberg, Vice President för N Brand Management & Motorsport sub-division på Hyundai Motor Company, säger: ”Att få titeln Top Gear Car of the Year 2023 är ett bevis på Hyundai N:s passion för innovation och engagemang för våra kunder. IONIQ 5 N tänjer på gränserna för teknologi, prestanda och elektrifiering, och erbjuder inte bara hänförande äventyr både på och utanför racerbanan, utan också en helt eldriven körupplevelse full av känslor. Vi är tacksamma för denna ära och håller fast i vårt uppdrag att leverera hög prestanda till alla.”

Bland den rad av tekniska framsteg hos IONIQ 5 N som övertygade domarna finns en drivlina vilken levererar högre effekt samt förbättrad prestanda hos batterikylning och bromskraft. IONIQ 5 N:s elmotorer snurrar upp till 21 000 varv per minut och levererar upp till 609 hästkrafter under normala förhållanden. När funktionen N Grin Boost (NGB) aktiveras får bilen 650 hästkrafter och maximal accelerationsförmåga i upp till 10 sekunder. 0-100 km/tim är möjligt på 3,4 sekunder, medan en toppfart på 259 km/tim kan uppnås på bana.

En minnesvärd körupplevelse garanteras av en rad uppgraderingar, inklusive en förstärkt rattstång med förbättrad respons, Electronic Controlled Suspension som anpassar stötdämpningen efter körläge, samt en svit av sofistikerad elektronisk kontrollteknik via E-GMP-plattformen. Höjdpunkter inkluderar N Pedal, en intelligent mjukvarufunktion som ger omedelbar insvängning och förbättrad gasrespons för spännande kurvtagning, samt fullt variabel främre och bakre N Torque Distribution.

IONIQ 5 N sätter också en ny standard för känslomässigt engagemang hos en prestandaelbil tack vare N e-shift, som simulerar en åttastegs dubbelkopplingslåda hos N:s förbränningsmotorbilar, samt N Active Sound+, vilken ger en engagerande ljudbild som framhäver elbilens kraft.

TopGear.com:s pris är det senaste erkännandet för Hyundais imponerande produktutbud som har fått en rad utmärkelser det senaste året. I april kröntes Hyundai IONIQ 6 till World Car of the Year, World Electric Vehicle och World Car Design of the Year, vilket matchade Hyundai IONIQ 5:s prestationer år 2022.

IONIQ 6 utsågs även till Årets Sedan av GQ och Bästa Företagsbil av Autocar. Auto Express utnämnde TUCSON till Bästa Mellanstora SUV och Nya i10 till Bästa Stadsbil. SANTA FE tilldelades priset Årets Sju-sitsiga Bil av WhatCar?, medan Helt nya KONA och i20 N triumferade i Carbuyer Awards, där de utsågs till Bästa Mindre Familjebil respektive Bästa Hot Hatch.

”IONIQ 5 N är ännu ett bevis på Hyundais teknologiska ledarskap och ständiga strävan efter att utveckla framtidens mobilitet. Tack vare de tekniska möjligheter som öppnar upp sig med elektrifiering har N-teamet lyckats skapa en bil som maximerar N-varumärkets kännetecken, Corner Rascal, Everyday Sportscar och Racetrack Capability. En elbil som kombinerar prestanda och precisionshantering med körglädje och känslomässigt engagemang,” säger Tobias Joelsson, PR & Communications Manager på Hyundai Sverige.

IONIQ 5 N har svensk premiär och säljstart i början av 2024.