Nya i30 N Line hatchback.

Djärvare och med senaste tekniken – Hyundai i30 uppdateras

• Nya Hyundai i30 har presenterats med djärva designförbättringar samt uppgraderade uppkopplings- och säkerhetsfunktioner.
  • Tillgänglig i flera olika karossformer och utrustningsnivåer uppfyller modellen kundernas varierade behov och smak.
  • Den uppdaterade modellen erbjuder praktikalitet och komfort med en mängd bekvämlighetsfunktioner.

OFFENBACH, 25 mars 2024 – Hyundai Motor har avtäckt den nya i30-familjen med design- och teknikuppdateringar. Med både hatchback och kombi som karossversion, samt sportiga N Line har kunderna många alternativ att välja mellan inom i30-serien.

Nya i30 har utrustats med uppdaterad uppkopplingsteknik och komfortfunktioner. Något som inte bara gör i30 mer konkurrenskraftig i sin klass, utan levererar ytterligare mervärde för kunderna.

Uppdaterad, djärv design

Sedan lanseringen 2007 är nuvarande i30 redan inne på sin tredje generation. Med en uppdaterad exteriör och interiör, adderar den nya generationen en djärvare design till modellens profil. Exteriören känns igen på sin distinkta front och slanka bakdel. Framtill har mönstret på kylargrillen, stötfångarinsatsen under registreringsskylten och dimljushusen fått ny design. Baktill på både hatchback- och kombiversionerna har bakre stötfångarens krominsats fått ett mer vinklat utseende.

Strålkastare och bakljus i LED, som tidigare var tillval, kommer nu som standard på nya i30. Modellen har också fått nydesignade 16-tums aluminiumhjul.

Nya i30 lanseras med 12 exteriörfärger. Sju av färgerna är helt nya: Abyss Black Pearl, Ecotronic Grey Pearl, Ultimate Red Metallic, Jupiter Orange Metallic, Meta Blue Pearl, Cypress Green Pearl och Sailing Blue Pearl. Återvändande färger inkluderar Atlas White, Serenity White Pearl, Shimmering Silver Metallic, Shadow Grey och Engine Red.

Designuppdateringen fortsätter invändigt. En speciell färg har applicerats på instrumentpanelen för att göra den behagligare och mjukare att röra vid, medan mittkonsolen har lackats elegant i blanksvart.

Den svarta interiören kan paras med två moderna sätesklädslar - helt i tyg eller läder och mocka-kombination för N Line-paketet. Tygklädseln har fått ett nytt mönster där ryggstödet kännetecknas av horisontella linjer.

Inför designuppdateringen har i30 N Line fått ännu sportigare estetiska element. Något som är tydligt när man ser grillens djärva nätmönster. Tre horisontella linjer i rött dekorerar den läder- och mocka-klädda interiören. Tidigare helt svart, men nu har en mörk metallaccent adderats till främre stötfångarens sidoöppningar på i30 N Line. Även de nya svarta sidokjolarna har även fått mörka metalldetaljer. Kunder kan välja mellan 17 och 18 tum stora N Line-specifika aluminiumhjul.

Säkrare och mer uppkopplad körupplevelse

Uppkopplingsfunktionerna hos nya i30 erbjuder kunder en bekvämare körupplevelse. Nya funktioner inkluderar en 10,25-tums digital instrumentering som standard, tre USB-C laddningsportar fram och bak samt Over-the-Air (OTA) kartuppdateringar.

Nya i30 levereras nu som standard med ännu fler Hyundai Smart Sense säkerhetsfunktioner. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) hjälper till med att upptäcka och undvika potentiella olyckor med framförvarande hinder. För säkrare körning på motorvägar, håller Lane Following Assist (LFA) fordonet i den nuvarande körbanan, och Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) varnar föraren med ljud och visuella varningar när bilen överskrider hastighetsgränsen. Rear Occupant Alert (ROA) varnar föraren om bakdörren har öppnats under färden med meddelande i förarens display – för att förhindra att något eller någon i baksätet blir kvarlämnat.

Kunderna kan addera FCA med Junction Turning för extra säkerhet vid vänstersvängar i korsningar. Ett annat valbart säkerhetssystem, Highway Driving Assist (HDA) 1.5, bibehåller fordonets avstånd till framförvarande bil och justerar automatiskt fordonet hastighet enligt begränsningar och i kurvor, samtidigt som den håller i30 i körfältet.

Mer komfort för kunderna

Komplett med ännu fler bekvämlighetsfunktioner, nya i30 är designad som en bil för alla. LED-ljus har adderats till interiören och bagageutrymmet för bättre belysning. Med främre och bakre parkeringssensorer – Parking Distance Warning (PDW) – inkluderade som standard, varnas förarna om ett hinder upptäcks när bilen rör sig framåt eller bakåt i låga hastigheter.

För att förbättra bränsleeffektiviteten erbjuds nya i30 med en 48V mildhybrid-drivlina. Systemet stöder förbränningsmotorn genom att addera elektrisk kraft under olika faser av körningen, såsom start, acceleration och återhämtning.

Produktionen av nya i30 påbörjas i april 2024 vid Hyundais tjeckiska anläggning i Nošovice, följt av svensk lansering efter sommaren.

Hyundais i-serie

Hyundais i-serie – bestående av i10, i20 och i30 – har varit en framgångssaga för företaget i Europa. Som tre av märkets i Europa producerade modeller fokuserar i-serien främst på Hyundais mångsidiga europeiska kundbas. Med tiden har i-serien genomgått förändringar för att erbjuda dynamisk styling, avancerade uppkopplingsfunktioner, kompromisslös tillgänglighet och komfort.

Ansvarsfriskrivning: CO2 och utsläppsdata

• Nya i30 är för närvarande inte tillgänglig för försäljning. CO2-värdena för denna modell har ännu inte fastställts.

Om Hyundai Sverige
      Hyundai har varit representerat i Sverige med försäljning sedan 1991. Hyundai Bilar Import AB ägs av danska Nic Christiansen Group som tog över den svenska distributionen 2018 och har idag ett nätverk av 62 försäljningsställen och 82 serviceverkstäder landet runt.

Om Hyundai Motor Company
      Hyundai Motor Company grundades 1967 och finns representerat i över 200 länder med mer än 120 000 anställda, dedikerade till utveckling av framtidens mobilitet, runt om i världen. Baserat på varumärkesvisionen "Progress for Humanity", accelererar Hyundai Motor sin förvandling till en Smart Mobility Solution Provider. Företaget investerar i avancerad teknik som robotik och Urban Air Mobility (UAM) för att åstadkomma revolutionerande mobilitetslösningar, samtidigt som man strävar efter öppen innovation för att introducera framtida mobilitetstjänster. I strävan efter en hållbar framtid för världen kommer Hyundai att fortsätta sina ansträngningar för att introducera nollutsläppsfordon utrustade med branschledande teknik för bränsleceller och elbilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai, www.facebook.com/hyundaisverige
      samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.