Elteknologisk konceptbil från Hyundai

Elteknologisk konceptbil från Hyundai

• Världspremiär för eldriven konceptbil på bilsalongen i Genève
  • En av salongens höjdare tack vare inspirerande design och innovativ drivlina
  • Kraftfull demonstration av ”New Thinking”

De första bilderna på Hyundais nya konceptbil i-oniq avslöjar ny avancerad teknologi och en design som ger spännande indikationer om första delen av företagets slogan ”New Thinking, New Possibilities”.

i-oniq är en eldriven tvådörrars sportkombi med en räckviddsförlängande bensinmotor. Den visualiserar de senaste tankarna från Hyundais formgivare och ingenjörer, illustrerar företagets formspråk ”fluidic sculpture” och med sin högteknologiska drivlina exemplifierar i-oniq ”New Possibilities”, den andra delen av företagets slogan.

Inom en längd på bara 4,4 meter erbjuder i-oniq bekväm plats för fyra åkande i en loungeliknande interiör med elegant skulpterande ytor och maximal komfort.

Med den här konceptbilen markerar Hyundai sitt engagemang för ny och ren teknologi. En 1-liters trecylindrig bensinmotor samarbetar via en generator med ett litium/jon-batteri och en 109-hästars elmotor. Med enbart eldrift har i-oniq en räckvidd på cirka 12 mil, men stöttad av bensinmotorn klarar den spännande konceptbilen uppåt 70 mil med ett CO2-utsläpp på endast 45 g/km.

Hyundai i-oniq får sin världspremiär vid presskonferens i Hyundais monter på bilsalongen i Genève den 6 mars klockan 09.45.

oOo

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland