En av världens största segelbåtar till Lysekil idag, sedan vidare mot Marstrand och Tjörn

Hon är en av världens största kappseglingsbåtar och har vunnit några av de mest prestigefyllda segeltävlingarna i Sverige. Hyundaibåten mäter hela 100 fot och har en mast som sträcker sig 40 meter upp i luften, vilket gör henne till en av få båtar som inte kan segla under Ölandsbron. Trots att hon väger strax över 35 ton så är hon oerhört snabb, bland annat tack vare hennes stora segel som sammanlagt mäter 1000 kvadratmeter.

Hyundaibåten har deltagit i de flesta större segeltävlingarna i landet, bland annat Gotland Runt och Lidingö Runt där den legendariska seglaren Pelle Pettersson tagit henne över mållinjen. Under 2012 vann hon både Gotland Runt och Lidingö Runt, och i år var hon andra båt i mål i Gotland Runt. Under 2010 vann hon Big Boat Cup i Marstrand. Under den senaste upplagan av Lidingö Runt den 10 maj kom hon på första plats för båtklassen, samt vann Big Boat Race i Stockholm i juni.

Hyundaibåten kan även stoltsera med ett svensk rekord. Under 2007 satte hon hastighetsrekordet för en enskrovsbåt på svenska farvatten, där hon kom upp i hela 30 knop.

Hyundaibåten lägger under dagen till vid Anderssons kaj i Lysekil. Hon kommer vara väl synlig i hamnen, då masten är mer än dubbelt så hög som de flesta traditionella segelbåtarna. Båten kommer att bege sig till Marstrand på lördag den 9 augusti (lägger till vid Marstrands hamn) och några dagar senare vidare mot Tjörn där hon deltar i Tjörn Runt den 15-17 augusti.

Är du som journalist intresserad av att komma ombord på en av världens största kappseglingsbåtar kan du kontakta Erik Lindham, se kontaktuppgifter nedan. Men det går också bra att bege sig direkt ner till någon av hamnarna för att ta en titt på båten.

Fakta Hyundaibåten:
Klass: Super Maxi 100
Längd: 30,5 meter (100 fot)
Mast: 40 meter (131 fot)
Bredd: 6,5 meter (21 fot)
Djup: 4,5 meter (14,8 fot)
Vikt: 35 ton
Köl: 13 ton
Segel: Storsegel 290 m2
Spinnaker: 700 m2
Besättning: 25 personer vid tävling
Hastighet: 30+ knop
Designer: Ron Holland
Varv: Pendennis

För mer information om båten och besättningen, gå in på: http://www.hyundai.se/hyundaibaten/

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Regioner

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se