Hyundai IONIQ plug-in kommer till Sverige.

Familjen är komplett: IONIQ plug-in är på väg till Sverige

31 maj, 2017 – Det är en elektrifierad höst som utlovas från Hyundai när den sista medlemmen i IONIQ-familjen – IONIQ plug-in anländer till Sverige. IONIQ är den första bilen i världen som erbjuder val mellan tre olika elektrifierade drivlinor. Lanseringen av IONIQ Hybrid och Electric har varit en succé där bilen tack vare sin sportiga design, höga säkerhetsstandard och körupplevelse vunnit en Red Dot Design Award och ett flertal ”Årets Bil”-utmärkelser över Europa. Med maximala 5 stjärnor i säkerhetsbetyg från Euro NCAP blev IONIQ även utnämnd som bästa bil 2016 i kategorin ”Små Familjebilar”. Försäkringsbolaget Folksam utnämnde den dessutom som klassvinnare i samma kategori på sin lista över säkraste miljöbilar.

Med IONIQ-familjen vill Hyundai demokratisera miljöbilar och premiumteknologi genom att göra den mer tillgänglig för alla. Lanseringen är en tydlig del i Hyundai Motors hållbarhetsstrategi där målet är att lansera 14 nya miljöbilar fram till år 2020. Målet inkluderar fem hybrider, fyra laddhybrider, fyra elbilar och ytterligare en bränslecellsdriven vätgasbil.

”I och med ankomsten av IONIQ plug-in efter sommaren är IONIQ-familjen komplett. Med den har vi också ökat valmöjligheten och gjort miljöbilar mer tillgängliga för en större målgrupp”, säger Jochen Sengpiel, Vice President Marketing på Hyundai Motor Europe. ”Att kunna erbjuda ett val mellan tre olika elektrifierade drivlinor gör IONIQ unik. Dessutom helt utan kompromisser på vare sig design, körglädje eller högteknologiska funktioner trots ett riktigt konkurrenskraftigt pris”, fortsätter Jochen.

Det bästa av två världar

IONIQ plug-in kombinerar Hyundais nya klassledande 1.6 GDI, fyrcylindriga bensinmotor som levererar upp till 77 kW (105 hk) och 147 Nm vridmoment med en 45 kW (61 hk) stark elmotor som drivs av ett 8.9 kWh lithium-ion polymerbatteri. På så sätt erbjuder bilen upp till 63 km körning på ren eldrift samtidigt som utsläppen reduceras till låga 26 g/km med en bränsleförbrukning på ringa 4.0 l/100 km när bilen går över i bensindriven körning. Den sammanlagda motoreffekten är 104 kW (141 hk) och gör att IONIQ plug-in accelererar från 0-100 km/h på 10.6 sekunder med en toppfart på 178 km/h.

Samspelet mellan de två motorerna beror på hur pass laddat batteriet är. Så länge det håller en viss nivå kör IONIQ plug-in helt på eldrift. För att ladda IONQ plug-in är bilen utrustad med en 3.3 kW-laddare som konverterar växelström till likström anpassat för det kraftiga batteriet. En integrerad kontrollbox gör också att IONIQ-ägaren kan ladda sin laddhybrid via ett vanligt 230-uttag i hemmet.

De låga utsläppshalterna och bränsleförbrukningen får stöd av funktionen ECO Driving Assistant (ECO DAS) som optimerar batteriladdning under färd genom att via navigationssystemet förmedla energisparande tips till föraren baserat på analys av rutten.

IONIQ plug-in är utrustad med ett infotainmentsystem som via den åtta tum stora pekskärmen visar bl.a. energiflöde genom hybridsystemet, eldriftens räckvidd och energiförbrukning. Systemet innehåller även alla tänkbara uppkopplingsmöjligheter som Apple CarPlay, Android Auto, LIVE-tjänster för realtidsuppdaterad trafikinformation och Hyundais unika Lifetime Mapcare som erbjuder årliga gratisuppdateringar av kartor. För att säkerställa så att föraren alltid är nåbar har bilen integrerad trådlös laddning för mobiltelefoner.

Bilen är utrustad med en mängd avancerade säkerhetsfunktioner som Automatisk nödbromsassistans vilken varnar för fotgängare, Adaptiv farthållare och Filhållningsassistans. Alla dessa funktioner är dessutom standard! Som tillval kan blivande ägare välja ex. Dödavinkelvarning som varnar för korsande när man backar.

IONIQ plug-in är utrustad med LED-framljus och speciellt designade 16-tumsfälgar men i övrigt delar man samma slanka design som IONIQ Hybrid.

IONIQ plug-in lanseras i Sverige i slutet av september, 2017 med ett väldigt konkurrenskraftigt pris som startar från 299 900 kr (efter avdrag för supermiljöbilspremie på 20 000 kr).

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram