FORTSATT ÖKNING FÖR HYUNDAI

Senaste försäljningssiffrorna från ACEA redovisar att Hyundai leder försäljningsökningen bland volymmärken i Europa i år. ACEA:s rapport visar på en ökning med 46,8 % i november för den sydkoreanska tillverkaren (28 162 bilar) medan den totala Europamarknaden visar en ökning på 26,6 %, för samma period. Hittills i år har Hyundai ökat sin försäljning med 26,1 % till 315 655 bilar medan marknaden minskat med 2,8 %.

Det starka resultatet årets första elva månader innebär att Hyundai har en marknadsandel i Europa på 2,4 %, jämfört med 1,8 % under samma tid 2008.

Försäljningen av de extra bränslesnåla i-modellerna har bidragit starkt till ökningen. Drygt 100 000 Hyundai i10 har sålts, en ökning med 88 % mot förra året. Hyundai i20 har ökat försäljningen med 28 % och den större modellen Hyundai i30 har sett en försäljningsökning på 50 %.

– Med växande försäljning och ökad marknadsandel i en lågkonjunktur har vi skapat en mycket gynnsam situation för vårt märke. De nya i-modellerna har haft ett fantastiskt år och hittat europeiska Hyundai-köpare för första gången, kunder som blivit övertygade om märkets goda kvalitet. Vårt jobb är nu att se till att de fortsatt kommer att trivas med Hyundai, varje nöjd kund är en god ambassadör för vårt märke, säger Allan Rushforth, Vice President Hyundai Motor Europe.

Ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2008 2,8 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 190 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.