Helt nya KONA Electric med uppskalade dimensioner, utökad räckvidd och avancerade f

Helt nya KONA accelererar Hyundais elektrifieringsvision med utökad räckvidd och avancerade funktioner

• Helt nya KONA, med KONA Electric i spetsen accelererar Hyundais elektrifieringsvision för att erbjuda ett av marknadens bredaste produktutbud inom B-SUV-segmentet.
  • Helt nya KONA Electric, med 65,4 kWh-batteriet, levererar en uppskattad klassledande WLTP-räckvidd på 490 km baserat på europeiska specifikationer.
  • OTA-mjukvaruuppdateringar (Over-the-Air) gör det möjligt för bilägare att spara på kostnader genom att underhålla sin bil med senaste programvaran utan att behöva besöka en verkstad.
  • KONA Electric levereras med frunk-förvaring, aktiva luftklaffar, Vehicle-to-Load (V2L), Head-up Display, i-PEDAL körläge, Smart Regenerative System, electronic-Active Sound Design (e-ASD) och flera säkerhetsfunktioner.

SEOUL, 7 mars 2023 – Hyundai Motor Company höll en digital världspremiär för att avslöja helt nya KONA, en uppskalad multispelare i B-SUV-segmentet, med en helelektrisk version (EV) i spetsen som erbjuder avancerad säkerhet, bekvämlighetsfunktioner och en klassledande räckvidd.

Andra generationens KONA erbjuder ett av de mest omfattande produktpaketen i B-SUV-segmentet, inklusive det bredaste utbudet av drivlinor. Kunderna kan välja mellan EV (standard eller long range), elhybrid (HEV), förbränningsmotor (ICE) samt sportiga N Line-versioner av varje version.

I ett okonventionellt drag utvecklade Hyundai nya KONA först som en elbil, i linje med företagets elektrifieringsstrategi från mars 2022, vilken skall introducera 11 nya elbilar från Hyundai på marknaden till 2030.

KONA Electric kommer att spela en viktig roll tillsammans med våra IONIQ-modeller för att stärka Hyundais ledarskap inom elbilar. Den nya modellen bygger på det goda ryktet från första generationens KONA Electric och är designad samt konstruerad för att leda segmentet med sina många enastående egenskaper”, säger Jaehoon Chang, President och CEO på Hyundai Motor Company. Chang tillägger: ”På Hyundai ser vi inte EV-revolutionen som bara den senaste trenden. Vi anser att det är en pivotpunkt inte bara för branschen utan också för samhället. Genom implementeringen av miljövänliga mobilitetslösningar som våra elbilar hoppas vi kunna skynda på övergången till ren mobilitet och göra framsteg för mänskligheten.

Med sin robusta, dynamiska design och uppskalade dimensioner behåller helt nya KONA sin ikoniska karaktär och stödjer en aktiv livsstil för kunder i alla åldrar och generationer, samtidigt som den erbjuder ny teknik och bekvämlighetsfunktioner som ger en säker, uppkopplad och bekväm upplevelse. Bland uppgraderingarna finns dubbla 12,3-tums panoramaskärmar, en Digital Key 2 Touch, kompletta OTA-uppdateringar (Over-the-Air) och Connected Car Navigation Cockpit (ccNC).

KONA Electric levererar klassledande helelektrisk räckvidd (AER) i B-SUV-segmentet (490 km uppskattad WLTP). Den kommer också med EV-specifika designelement, inklusive frunk-förvaring, aktiva luftklaffar, in- och utvändiga V2L-uttag (Vehicle-to-Load), Head-up Display (HUD), i-PEDAL körläge, Smart Regenerative System, electronic-Active Sound Design (e-ASD) och ett Eco Package.

Helt nya KONA lanseras med Hyundais senaste SmartSense Advanced Drive Assistance System (ADAS) och säkerhetssystem, inklusive Nivå 2 autonom körning, Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Blind-spot View Monitor (BVM), Remote Parking Assist (RSPA och Driver Status Monitor (DSM).

Jämfört med föregående generationen KONA har den nya modellen unika proportioner med utökade dimensioner. Baserat på EV-versionen är dess längd nu 4 355 mm, 175 mm längre än föregående generation från 2017, med en hjulbas på 2 660 mm som även den är 60 mm längre. Helt nya KONA är 1 825 mm bred, vilket är 25 mm bredare och även 20 mm högre vid 1 575 mm.

En EV-driven exteriördesign som skapar ett robust och dynamiskt intryck

För helt nya KONA avvek Hyundai från den konventionella utvecklingsprocessen ICE-till-EV och följde en EV-till-ICE-process, vilket resulterade i en futuristisk EV-centrerad exteriör som accentuerar SUV:ens rena volym och gör ett robust dynamiskt intryck. Med en luftmotståndkoefficient på endast 0,27 utmärker sig nya KONA med aerodynamisk prestanda utan att ge avkall på stil. Mellan den aerodynamiska fronten och bakluckan, adderar skulpterade hjulhusskydd och parametriska ytor karaktär till ren volym, samtidigt som dynamiska kromlinjer sammanför bälteslinjen med den bakre spoilern och dess högmonterade integrerade stoppljus (HMSL). På EV-versionen ger Pixelated Seamless Horizon-lampor och pixelgrafik en unik utstrålning. Livliga exteriörfärger betonar ytterligare KONA:s ikoniska design med inspiration hämtad från modellens breda kundspektrum och deras olika livsstilar.

N Line-versionerna har svarta sidospeglar, spoiler av vingtyp och svart tak (tillval), en mer aggressiv främre och bakre design med vingformad stötfångare som framhäver en lägre hållning, dubbla avgasrör och silverfärgade sidokjolar.

En rymligare mångsidig interiör designad för en bredd av livsstilar

Baserat på modellens uppskalade dimensioner och EV-grundade universella arkitektur, kunde Hyundai Motor designa ett större ”living space” för att omfamna en bredd av livsstilar. Den förarcentrerade främre raden accentueras av en flytande horisontell instumentpanel med integrerade dubbla 12,3-tums panoramaskärmar som bekräftar KONA:s högteknologiska karaktär.

Som en del av KONA:s nya layout har växelreglagen (shift-by-wire) flyttats från mittkonsolen till framför ratten, vilket skapar mer förvaring i det öppna konsolutrymmet. Layouten betonar också KONA:s större och bredare interiör, vilken skapar ett mångsidigt och bekvämt utrymme för passagerare och förare. Ett intryck som förstärks ytterligare av att alla förarreglage flyttats upp runt ratten, något som möjliggör en öppen konsolförvaring med flexibel mugghållare. Ambient ljus stöds även det av OTA-uppdateringar för underhåll och nya funktioner.

Tillvalet Relaxation Comfort Seats för främre raden är optimerade för en ”viktlös” kroppstrycksfördelning som skall lindra trötthet efter körning. Curveless Bench Seat i bakre raden maximerar känslan av beboelighet och möjliggör enkelt underhåll tillsammans med en tvåstegsspärr som gör att baksätets ryggstöd kan lutas tillbaka.

Det helt fällbara baksätet ger tillsammans med bagageutrymmet upp till 466 liter (baserat på VDA-standard) i lastkapacitet för att möta kundernas behov av förbättrad lastningsbekvämlighet. Att packa allt från shoppingpåsar till bagage görs enklare än någonsin med den bekväma anpassningsbara Smart Power Tailgate som förbättrar tillgången till lastutrymmet.

Ett urval av EV-specifika funktioner för en laddad körupplevelse

Förutom Pixelated Seamless Horizon Lamp och pixelgrafik, erbjuder KONA Electric ännu fler funktioner för en förbättrad körupplevelse. Förkonditionering av batteriet säkerställer laddning och räckviddsprestanda på vintern tillsammans med ett system som förhindrar frysning av laddluckan, vilket gör att användaren kan öppna luckan i kalla temperaturer som minus 30 grader. En ny lampa vid ladduttaget säkerställer synlighet på natten.

HUD visar den mest relevanta informationen för förare via en 12-tums projektion på vindrutan. Detta gör att förare kan bearbeta information snabbt, samtidigt som de håller uppmärksamheten på vägen framför sig. e-ASD skapar ett virtuellt ljud som gör elbilar mer engagerande för föraren. Ett optimerat ljud adderas till kupén, anpassat efter variabler såsom körhastighet, vridmoment, motorns tillstånd och acceleration. Förare kan kontrollera volymen och anpassa ljudet inifrån kupén.

Med en dubbelriktad ombordladdare kan funktionen Vehicle-to-Load (V2L) driva eller ladda vilken elektronisk enhet som helst via uttag både inne och utvändigt på bilen för ökad bekvämlighet. Inuti kan enheter anslutas till ett standarduttag på den bakre mittkonsolen när bilen är påslagen. Utvändigt kan enheter och hushållsapparater kopplas in med en V2L-adapter för att använda elektriciet från batteriet när bilen står parkerad.

Det nya körläget i-PEDAL möjliggör för förare att accelerera, bromsa och stanna genom att endast använda gaspedalen. Det smarta regenerativa systemet justerar automatiskt mängden bromsregenerering baserat på information från framförvarande trafikflöde.

Uppkoppling via OTA-uppdateringar och en mängd tekniska funktioner

Helt nya KONA tar uppkoppling till nästa nivå med kontinuerliga OTA-uppdateringar (Over-the-Air), vilket gör att bilägare sparar på kostnader genom att underhålla sina bilar med den senaste programvaran, vilket ger en uppgraderbar upplevelse.

För ökad bekvämlighet kan KONA låsas, låsas upp och startas genom Digital Key 2 Touch, via närfältskommunikation (NFC) på smarttelefoner och smartklockor, vilket garanterar en hög säkerhetsnivå. Inuti är dubbla 12,3-tums panoramaskärmar integrerade med AVN-systemet (Audio-Video Navigation) för att ge föraren en uppslukande digital upplevelse.

Nya KONA blir den första Hyundai-modellen som använder nya Connected Car Navigation Cockpit (ccNC), som erbjuder avancerad grafik och väver samman informationen på bilens skärmar. Vid parkering visar Surround View Monitor (SVM) fordonet från olika vinklar för smidig och säker parkering medan effektiva LED-strålkastare med bred projektion lyser upp vägen.

Bose Premium Sound System med åtta högtalare plus subwoofer har finjusterats in av ingenjörer från Bose för att ge en fyllig och uppslukande lyssningsupplevelse. Både förare och passagerare har tillgång till två USB-C-laddare (inklusive en med datastöd), ett 12V-uttag i framtill och två USB-C-laddare vid baksätet. KONA är också utrustad med den senaste versionen av Hyundais uppkopplingsteknik samt Bluelink Streaming Service för musik och filmer som kommer tillhandahållas senare.

SmartSense ADAS-funktioner

Andra generationens KONA är utrustad med nästa nivå av Hyundai SmartSense ADAS-funktioner som normalt inte är tillgängliga hos andra bilar i segmentet, vilket garanterar högsta nivå av säkerhet och bekvämlighet på vägen.

Driver Status Monitor (DSM) använder fordonets interna kamera för att analysera förarens ansikte och, i händelse av dåsighet eller slarv, varna och ingripa vid behov. Smart Parking Assist (RSPA) hjälper förare att köra in och ut från parkeringsplatser, utan att sitta i bilen. Ett tryck på en knapp på Smart Key flyttar bilen framåt eller bakåt.

Blind-spot View Monitor (BVM) hjälper till när föraren gör ett filbyte genom att varna om det finns risk för kollision med fordon i döda vinkeln. Vid behov aktiveras bromsen automatiskt för att förhindra en kollision.

KONA Electric erbjuder ytterligare säkerhetsfunktioner, såsom Forward Collision-avoidance Assist 2.0, vilken assisterar med undvikande styrning, korsningar, pågående filbyte och byte av fil sidledes. Modellen har även utrustats med Highway Driving Assist 2 (HDA 2), som hjälper förare att hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon och assisterar med omkörning av långsammare fordon.

Helt nya KONA är fylld med ytterligare avancerade förarassistanssystem (ADAS), såsom Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW) och High Beam Assist (HBA), Den är också utrustad med olika körkomfortfunktioner som Smart Cruise Control (SCC), Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), Lane Following Assist (LFA) och Highway Driving Assist (HDA).

Under en tid då allt fler kunder tar sig in på elbilsmarknaden, kommer KONA Electrics många funktioner passa för en mängd olika livsstilar och marknadsföras genom lanseringskampanjen ”Move with the vibe”.

Se filmen från världspremiären här.

För kompletta specifikationer av helt nya KONA Electric se pdf bifogad med detta pressmeddelande.