Helt nya Tucson - en teknisk evolution  och designrevolution

Helt nya Tucson - en teknisk evolution och designrevolution

MALMÖ, 16 september 2020 – Hyundai presenterar idag helt nya Tucson med en avancerad och experimentell design som tillsammans med toppmodern teknik sätter standarden i segmentet. Hyundais bästsäljande kompakt-SUV erbjuder klassledande utbud av elektrifierade drivlinor och befäster Hyundais engagemang för hållbar mobilitet samtidigt och bilar av med äkta SUV-karaktär.

Helt nya Tucson är fjärde generationen av Hyundais bästsäljare med fler än sju miljoner bilar sålda över världen sedan lanseringen 2004. Det gör modellen till Hyundais bäst säljande SUV globalt. Hyundais nya kompakt-SUV lanseras åter till marknaden med ett revolutionerande och ambitiöst nytt utseende som följer företagets nya designidentitet, Sensuous Sportiness.

Genom att erbjuda det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor inom kompakt-SUV-segmentet, inkluderat val mellan hybrid, laddhybrid och 48-volts milhybrid sammanfattar helt nya Tucson Hyundais elektrifiering av sin europeiska SUV-flotta. Andra elektrifierade SUV:ar producerade av Hyundai inkluderar helelektriska och hybridversionen av Kona, NEXO, företagets andra generation bränslecellsdrivna elbil och slutligen Santa Fe som hybrid och laddhybrid i toppen av familjen. Genom att introducera elektrifiering till de senaste modellerna befäster Hyundai sin position som tillverkaren med det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor.

Helt nya Tucson är en global modell. Den kommer att produceras i flera fabriker över hela världen och blir den tredje generationen av modellen som produceras i Europa på Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) i Nošovice, Tjeckien. Andra generationen Tucson var den första modellen som tillverkades på HMMC. En fortsatt tillverkning av Tucson på fabriken understryker Hyundais fokus på den europeiska marknaden.

”Hyundai är varumärket med marknadens bredaste utbud av elektrifierade drivlinor med allt från mildhybrid, hybrid, laddhybrid, batterielektriska och bränslecellselektriska versioner”, säger Michael Cole, President och CEO på Hyundai Motor Europe. ”Med introduktionen av helt nya Tucson var det viktigt att utöka elektrifieringen även till vår bästsäljande SUV. Den här lanseringen utgör ännu en milstolpe för Hyundai eftersom vi nu erbjuder elektrifierade versioner av hela vårt SUV-program. Med sin progressiva design och toppmoderna drivlinor, förblir Tucson en av nyckelprodukterna för Hyundai i Europa.”

Parametric Dynamics - en revolutionerande och unik exteriör

Istället för att bara utveckla en tidigare generation av modellen representerar helt nya Tucson en revolution för Hyundai när det kommer till design. Sammantaget har den en större och bredare kaross än sin föregångare. Bilens muskulösa hållning kombinerar skarpa vinklar och dynamiska proportioner med stora ytor för att skapa ett progressivt utseende utan att kompromissa med Tucsons robusta SUV-arv.

Helt nya Tucson är den första SUV som helt designats om och utvecklats baserat på företagets nya designidentitet, “Sensuous Sportiness”. Denna designriktning kännetecknas av harmonin mellan fyra fundamentala element: proportioner, arkitektur, styling och teknik. Syftet är att ge en sensuell och känslomässig touch till Hyundais bilar, förverkligad av innovativ teknik och unika designlösningar.

“Uppdraget med ‘Sensuous Sportiness’ är att höja de känslomässiga egenskaperna hos bildesign. Vi vill att våra kunder skall känna sig berörda. Med helt nya Tucson introducerar vi den ultimata evolutionen och ett definitivt uttryck för Hyundais ostoppbara framåtanda,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”Tucsons avancerade och experimentella design är trogen sin banbrytande anda och höjer ribban i branschens mest konkurrensutsatta segment.”

Helt nya Tucsons progressiva designspråk är inspirerat av Hyundai Vision T SUV Concept som avtäcktes på 2019 AutoMobility LA. Vision T:s designspråk var även det grundat i Sensuous Sportiness och kretsar kring konceptet av dynamik och representerar en ”urban äventyrare” i designriktning.

Genom att helt avstå från traditionella tecknings- och skissmetoder, utvecklade Hyundais designers futuristiska designelement hos helt nya Tucson genom geometriska algoritmer framställda av banbrytande digital teknik. Processen, även känd som “parametric dynamics”, använder linjer, ytor, vinklar och former skapade genom digital data för att generera en enastående och djärv designestetik. Som ett resultat framträder tydligt geometriska mönster kända som “parametriska juveler” genom hela SUV-designen. Något som ger modellen en progressiv karaktär.

Det mest framträdande uttrycket för dessa parametriska juveler återfinns i bilens grill där Parametric Hidden Lights gör ett starkt första intryck. När ljusen är avstängda framträder fronten helt täckt i mörka geometriska mönster, utan att det går att urskilja bilens signaturljus som är sömlöst integrerade i grillen. Tack vare den senaste tekniken inom halvspegelbelysning förvandlas grillens mörka kromdetaljer till juvelliknande former när varselljusen slås på. Något som skapar iögonfallande element till en annars slät yta.

Parametriska juveler utgör också framträdande designelement på bilens sidor. Mejslade ytor skapar en slående kontrast mellan en slank siluett och maskulina drag som skapar intryck av en framåtsträvande rörelse även när bilen står stilla. Smala atletiska former smälter sömlöst ihop med vinklade hjulhus där lättmetallfälgar ger en kraftfull och dynamisk hållning. Tucsons sportiga känslighet förstärks genom en accentlinje med en kantad parabolform som startar på sidospeglarna och sträcker sig hela vägen till C-pelaren. Från sidan kompletteras dörrarna av en skarp och djärv karaktärslinje som harmoniserar med det robusta utseendet hos de dynamiska och vinklade hjulhusen.

Baktill bygger breda bakljus med ”parametric hidden light”-detaljer vidare på designtemat. Helt nya Tucsons bakre stötfångare integrerar även parametriska mönsterdetaljer med en tredimensionell effekt i kombination med ett sportigt uttryck. Tucson är första Hyundai-modellen som applicerar dolda bakrutetorkare, gömda under spoilern. Högteknologiska designelement kröns av en slät Hyundai-logotyp i glas, med tredimensionellt utseende men som faktiskt inte sticker ut från den yttre ytan, till skillnad från traditionella bilemblem.

Exteriörfärger

Kunder som köper helt nya Tucson kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive tre nya: Shimmering Silver, Amazon Gray och Teal. Dessutom finns valet av två-tonslackat tak i antingen Phantom Black eller Dark Knight som ger ytterligare en möjlighet till personifiering av sin bil.

En ren och sofistikerad interiör kombinerar maximal komfort med sömlös teknologi

Att sätta sig i helt nya Tucsons sofistikerade och rymliga interiör, eller INTERSPACE som den kallas, är som att stiga in i ett snyggt organiserat rum där vardagsbekymmer försvinner. Inuti bilen integreras utrymme, teknik och information i sömlös harmoni. Med sinnliga former inspirerade av vattenfall, strömmar dubbla silverdetaljlinjer från mitten av instrumentpanelen till de bakre dörrarna med snyggt skiktade premiummaterial i kompletterande neutrala färgtoner.

Den sömlösa integrationen av klassledande teknologi förser helt nya Tucsons kunder med en avancerad och helt anpassningsbar digital upplevelse. Den nya 10.25-tums AVN-T-skärmen fyller mitten av bilen. Hyundais designers avlägsnade fysiska knappar och vred till förmån för touch-kontroller som styr all AVN-utrustning, värme, ventilation och luftkonditionering. Det är den första Hyundai-modellen som utrustats med en full pekskärmskonsol. Högkvalitativa soft-touch-material återfinns genom hela interiören och lyfter utseendet till en ny nivå.

Utvecklingen av Tucsons interiör ledde till en lägre placerad instrumentdisplay och avlägsnandet av mätarklustret till förmån för en renare yta som förstärker en känsla av öppenhet inne i bilen.

Den breda ryggen på instrumentbrädan smälter sömlöst ihop med dörrarna och sveper runt de främre passagerarna likt en djup klyfta. Futuristiska funktioner som ger en utökad progressiv känsla och skapar nya nivåer av högteknologiskt designvärde för kunderna.

Det ergonomiskt placerade armstödet är sammanlänkat med shift by wire-växlingen för intuitiv användning av föraren, samtidigt som det ger bilen en ett rent och modernt utseende.

Passagerare kan också njuta av behaglig stämningsbelysning som är placerad i de två sidfickorna på mittkonsolen, i den trådlösa laddningsplattan och dörrkantsfickan. Belysningen erbjuder 64 konfigurerbara färger och 10 nivåer av ljusstyrka som passar alla stämningar och ger ännu mer utrymme för personifiering.

Dessutom kan kunderna välja mellan tre klädslar, inklusive enfärgad svart i tyg eller läder, tvåfärgad svart och beige i tyg eller läder och Teal-paketet. Teal-paketet har en svart textil- eller lädersäte med krickningssömmar på sätena, armstödet och växlingen.

Toppmodern teknik och uppkopplingsfunktionalitet

Helt nya Tucson är utrustad med en mängd toppmoderna och människocentrerade teknikfunktioner för att erbjuda en avancerad digital upplevelse.

Den helt digitala och konfigurerbara dubbla cockpiten består av ett nytt 10.25-tums öppet kluster och en 10.25-tums AVN-T-skärm. Det erbjuder ett personligt utrymme som är intuitivt optimerat för högteknologisk användarupplevelse. Exempelvis ändras färgschemat för klustret baserat på vilket körläge som är valt.

Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina toppmoderna BlueLink Connected Car Services tillsammans med 10.25-tums infotainmentsystemet i helt nya Tucson. Uppgraderade BlueLink erbjuder en rad nya fördelar och tjänster för Hyundai-kunderna, inklusive Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilfunktion. Samtidigt kan kunderna lokalisera sin bil, låsa och låsa upp den via telefonen och få information om exempelvis bränslenivå via BlueLink-appen.

Passagerare kan skräddarsy sina individuella infotainment-val med nya användarprofilfunktionen. Den gör det möjligt för kunderna att installera upp till två huvudkonton och ett gästkonto samt ladda upp profilbilder via BlueLink-appen. Användarprofilerna lagrar användarnas inställningar för infotainment, som språk, Bluetooth, navigation och röstigenkänning samt deras favoritradiostationer i molnet.

Om föraren parkerar sin bil inom 200 meter till en 2 kilometersradie från destinationen aktiveras Last Mile Navigation för att återuppta navigationen i BlueLink-appen på förarens telefon.

Dessutom kommer helt nya Tucson kunna erbjuda kalenderintegration integrerat i infotainmentsystemet. Detta betyder att användare kommer kunna se sin Apple eller Google Calendar på AVN-skärmen. Synkroniseringen sköts via inställningar i BlueLink App. Detta är alltså ytterligare en anledning för kunder att använda och ladda ned BlueLink.

Med nya molnbaserade Connected Routing Navigation, beräknas körvägar via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer mer exakt trafikprognos, mer exakta ankomsttider och mer tillförlitlig ruttberäkning. Som en ytterligare fördel med Connected Car Routing sparar autofyllfunktionaliteten körtiden när en destination väljs.

Apple CarPlay och Android Auto gör det möjligt för kunderna att spegla funktionerna i sina iOS- och Android-telefoner på ett förenklat och bekvämt sätt. Med åtta tum stora Display Audio, kan smartphones speglas trådlöst. Andra infotainment- och anslutningsfunktioner på helt nya Tucson inkluderar premiumljud från KRELL, en platta för trådlös laddning av telefoner samt främre och bakre USB-portar för ännu mer bekvämlighet, särskilt på långa resor.

Slutligen lägger Hyundai LIVE Services till parkeringsinformation, bensinstationer med priser och väderinformation i realtid. Destinationer och Intressepunkter kan också skickas från appen direkt till bilens navigationssystem.

Helt nya Tucson med ökad komfort och bekvämlighet för alla förartyper

Med en rad nya bekvämlighetsfunktioner erbjuder helt nya Tucson ännu mer komfort för kunderna. För första gången i en Hyundai-bil består helt nya Tucsons dolda Multi-Air Mod-teknologi av en kombination av direkta och indirekta luftventiler för luftkonditionering och uppvärmning som skapar en trevligare inomhusmiljö med mer skonsamt luftflöde. När det här läget är aktiverat sprids luften till de nyligen tillagda multipla luftspalterna i fronten, utöver de vanliga luftventilerna. Den totala luftvolymen förblir densamma och är därför lika effektiv på att ändra temperaturen men vindspridningen minskar direkt luftkontakt och mjukar därför upp luften. Det här läget kan slås av och på beroende på förarens önskemål.

Klimatanläggningen med tre zoner riktar sig nu även till de bakre passagerarna och inte bara den främre raden. Dessutom ger ventilerade framsäten och uppvärmda fram- och baksäten ytterligare komfort för både förare och passagerare.

Bakre sovläge tillåter förarens rad att lyssna på sitt valda ljud utan att samma ljud överförs till de bakre högtalarna så att passagerare som sover inte störs.

För förbättrad användarvänlighet kan baksätena på helt nya Tucson nu fällas i förhållandet 4: 2: 4. Fjärrvikning gör det också möjlighet att fälla sätet på avstånd. Fällbara spakar är placerade på sidoväggarna i bagageutrymmet.

Ökad rymlighet

Helt nya Tucsons dynamiska proportioner och nya plattform ger ett brett och öppet interiörutrymme som garanterar passagerarnas komfort och rymlighet motsvarande vad som vanligtvis erbjuds i högre storlekssegment. Med 20 mm längre, 15 mm bredare och en hjulbas som ökats med 10 mm jämfört med föregående generation är helt nya Tucson rymligare än någonsin. Som ett resultat kan passagerare åtnjuta 26 mm extra benutrymme. Något som uppnåtts för både modellerna med hybrid och förbränningsmotor genom smart placering av batteriet under det bakre passagerarsätet. Samtidigt har lastutrymmet ökats med mellan 39 till 78 liter, beroende på utrustning och drivlina. Totalt ryms upp till 580 liter bagageutrymme med sätena uppfällda och hela 1795 liter med fällda säten.

Dimensioner (mm)
Längd: 4500 (+20 mm)
Bredd: 1865 (+15 mm)
Höjd: 1650 (+5 mm)
Hjulbas: 2680 (+10 mm)
Överhäng: fram 895 mm, bak 925 mm
Benutrymme bakre raden: 996 (+26 mm)

Lastutrymme (liter)
Volym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
577 / 546 / 616
Maxvolym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
1756 / 1725 / 1795

Klassens mest omfattande aktiva säkerhets- och assistanspaket

Med klassledande avancerade förarassistanssystem och ett paket aktiva säkerhetsfunktioner med en rad innovationer levererar helt nya Tucson ännu mer sinnesfrid för Hyundai-kunderna.

Helt nya Tucson har utrustats med ett förbättrat sjukuddars airbagsystem som har en ny airbag på första raden, unik för sitt segment. Den förhindrar passagerare på första raden från att kollidera med varandra vid en krock.

Tucson har utrustats med Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) som larmar om en kollision blir överhängande med bilar, cyklar eller framförvarande fotgängare. När föraren inte reagerar och bromsar i tid styr systemet automatiskt bromsarna för att undvika en olycka. För första gången i en Tucson inkluderar nu FCA korsningar, vilket ökar skyddsområdet till att innefatta kollisioner i korsning. Denna funktion upptäcker mötande bilar från andra sidan när man svänger åt vänster vid en korsning och om en kollision verkar trolig, bromsar den för att stoppa bilen.

Lane Following Assist (LFA) håller bilen säkert centrerad mitt i filen. Tillsammans med Lane Keeping Assist (LKA) som förhindrar ofrivilliga avvikelser från filen skänker den ökad trygghet genom att nu även detektera både vägkanter och linjer.

Driver Attention Warning (DAW) är en förarskyddsfunktion som hjälper till att övervaka körmönster och upptäcka trött körning för att förhindra potentiella olyckor. En funktion som fungerar ihop med Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) som varnar föraren när framförvarande fordon börjar köra och föraren inte reagerar. Exempelvis vid trafikljus.

En funktion som återfinns i en kompakt SUV för första gången är Highway Driving Assist (HDA) som gör motorvägskörning både säkrare och bekvämare. HDA reglerar bilens hastighet och bibehåller avståndet till framförvarande fordon samtidigt liksom inom den befintliga motorvägsfilen. En dedikerad knapp på ratten låter föraren sätta på och stänga av funktionen med bara ett klick.

HDA arbetar I combination med LFA och navigationsbaserad Smart Cruise Control Curve (NSCC-C). Med den här funktionen kan helt nya Tucsons förare ställa in hastigheten med hjälp av SCC. För större säkerhet och bekvämlighet kan NSCC-C automatiskt justera bilens hastighet inför annalkande kurvor, baserat på lokal väginformation. Det reducerar marschfarten inför kurvan och ökar sedan på den igen vid kurvans utgång.

En annan ny funktion är Intelligent Speed Limit Assist (ISLA). Förutom att visa hastighetsbegränsningar på AVN-skärmen, justerar ISLA automatiskt helt nya Tucsons hastighet så att förare inte överskrider gränsen.

För ännu mer säkerhet har helt nya Tucson utrustats med en serie funktioner som ökar synligheten på vägen. Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA). Det här systemet applicerar nu differentiell inbromsning, förutom visuella och ljudvarningar för att förhindra bilen från att kollidera med andra fordon vid körfältsbyte. BCA är utrustad med kollisionsundvikande hjälp för bakre trafik. Vid backning varnar RCCA föraren för att närma sig ett fordon som korsar bilens bakåtriktade väg. Vid behov bromsar bilen för att förhindra en krock.

En funktion unik för segmentet är Blind View Monitor. När föraren signalerar körfältsbyte visar en av de två huvudrattarna i 10.25-tum Supervision Cluster en vy av döda vinkeln på respektive sida. Detta ger en förbättring av utsikten på sidospegeln och ger också ytterligare visuellt stöd i mörka och regniga förhållanden.

Helt nya Tucson erbjuder även Surround View Monitor (SVM) så att förare kan uppleva en 360-graders, tredimensionell vy av bilen från olika synvinklar. Detta inkluderar att zooma in och ut framtill, baktill och på sidorna av bilen. SVM använder också ett fågelperspektiv för att ytterligare förbättra synligheten av potentiella hinder.

SVM är även synkroniserad med nya Remote Smart Parking Assist (RSPA) som finns tillgängligt på hybridversionen av helt nya Tucson. RSPA hjälper föraren när de parkerar och kör ut genom att automatiskt flytta bilen framåt och bakåt även om föraren står utanför bilen. Funktionen kan aktiveras och kontrolleras via bilens Smart Key. Bilen använder ultraljudssensorer för att identifiera hinder och nödbromsar när risken för kollision upptäcks.

Andra förbättrade funktioner som gör helt nya Tucson till en säker och pålitlig familjebil är det nya ROA-systemet (Rear Occupant Alert) som övervakar baksätena via en sensor som känner av rörelserna. Visuella och ljudvarningar förmedlas till föraren för att säkerställa så att passagerare lämnar baksätet innan bilen låses. Rear Passenger Sleeping Mode (RPSM) sänker volymen på de bakre högtalarna för att göra färden mer behaglig och avslappnande under långa resor. Dessutom varnar den nya SEW-funktionen (Safe Exit Warning) passagerare om det finns mötande trafik bakom när de försöker kliva ur bilen.

Utöver dessa uppgraderingar erbjuder helt nya Tucson en mängd andra aktiva säkerhetsfunktioner och trygghet i 5 års garanti med fria mil.

Fyrhjulsdrift och terränglägen gör helt nya Tucson till en äkta SUV

Helt nya Tucson konsoliderar sitt äkta SUV-ursprung med 4x4-kapabilitet tack vare den nya terränglägesväljaren som skänker ännu mer körglädje till förarna. Den här funktionen är tillgänglig på hybridversionen med automatlåda och använder Hyundais HTRAC fyrhjulsdriftsteknik, vilken möjliggör smidig hantering och bättre fördelning av vridmoment baserat på hjulgrepp och bilens hastighet. Förutom olika körlägen optimerar tre ytterligare terränglägen – Lera, Sand och Snö körprestanda och HTRAC-inställningar för en förbättrad körupplevelse på olika underlag.

En bekväm och sportig upplevelse med ny elektroniskt styrd dämpning

Helt nya Tucson har utvecklats och testats i Europa med hållbarhetstester och dynamiska tester på en av de mest krävande tävlingsbanorna i världen, berömda Nürburgring Nordscheleife. Dessutom har den genomgått hårda tester på allmän väg genom hela Europa, från kallaste möjliga förhållanden i Sverige till släpvagnstest i Alperna och varmväderskörning i södra Spanien. Allt för att säkerställa så de höga förväntningarna från europeiska kunder uppfylls.

Kunder kan välja mellan två olika fjädringsalternativ för helt nya Tucson, med både adaptiv och konventionell dämpning för förbättrad hantering och väghållning.

Tack vare den flexibilitet som erbjuds av Electronic Controlled Suspensions (ECS) adaptiva dämpningsteknik har Hyundais ingenjörer uppnått ett mycket mångsidigt körbeteende, beroende på situation och förarens preferenser. För daglig pendling i Normal- eller Eco-läge fokuseras utvecklingen på en bekväm, platt och stabil åktur även på de mest utmanande vägarna. ECS kontrollerar automatiskt och kontinuerligt bilens fjädring för att maximera körkomfort och prestanda. Teknologin uppnår detta genom att ta hänsyn till körförhållanden som hastighet, vägunderlag, kurvtagning, acceleration och stoppkrav. När Sportläget väljs kan helt nya Tucsons förare njuta av en extra nivå respons och kontroll av bilen.

Samtidigt använder de konventionella dämparna en ny ventilteknik som ger extra inställningsflexibilitet. En MacPherson Strut-länkning framtill och multilänk-fjädring baktill säkerställer god komfort och hantering på vägen.

Helt nya Tucsons rackmonterade motordrivna servostyrning (R-MDPS) som har en ny generation remdriven styrning är inställd för att matcha karaktären hos bilens fjädringsupphängning. Under många månader av tester med både prototyper och simuleringsverktyg kalibrerade Hyundais ingenjörer systemet för att säkerställa att förare kan uppleva smidig och direkt styrning. Förare som väljer Sport-läge kommer uppleva en skarpare uppbyggnad av styransträngningen innan de åtnjuter en större känsla av precision när de kör exempelvis på motorvägen.

Hyundai har utvecklat ett brett utbud av däckalternativ för helt nya Tucson med tre olika aerodynamiska hjulval på 17, 18 eller 19 tum. Valet av däck har utvecklats i nära samarbete med däcktillverkarna Continental och Michelin med fokus på aspekter som komfort, bullerisolering och väghantering. Dessutom uppnådde Hyundais ingenjörer låga rullmotståndsvärden, vilket bidrar till att minska bilens bränsleförbrukning och utsläpp. Något som understryker företagets dedikation till att producera miljövänliga bilar utan att kompromissa med prestanda.

Brett utbud av elektrifierade drivlinor

Genom att erbjuda tre elektrifierade drivlinor på den svenska marknaden finns det en Tucson för alla förare. Med valet mellan bensin- eller dieselmotor kombinerad med 48-volts mildhybridsystem, hybrid och laddhybrid tillgängligt för konsumenten erbjuder helt nya Tucson ett klassledande utbud av elektrifierade drivlinor i segmentet.

Helt nya Tucson har utvecklats för att minska utsläpp utan att kompromissa på körglädje. Hybridversionen består av en ny 1.6-liters T-GDI (turboladdad bensinmotor med direktinsprutning) Smartstream-motor och en 44.2 kW elmotor med ett 1.49 kWh lithium-ion polymer-batteri. Motorerna är parade med en sexväxlad automatisk växellåda (6AT) och tillgänglig med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift. Systemet är det kraftfullaste av helt nya Tucsons drivlinor med en kombinerad effekt på 230 hk, vilket innebär låga utsläpp utan att kompromissa med körglädje.

När det kommer till 48-volts mildhybridteknik erbjuds en 1.6-liters CRDi Smartstream med 136 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift. För kunder som föredrar bensinmotor erbjuds en 1.6-liters T-GDI, bensinmotor med 150 hk, tvåhjulsdrift och val mellan 6iMT eller 7DCT. Ett annat välbalanserat val är 1.6-liters T-GDI med 180 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift.

En laddhybridversion av helt nya Tucson med en 1.6-liters T-GDI-motor på 265 hk kommer inom kort även den att bli tillgänglig för kunder. Mer detaljer avslöjas närmare lansering under 2021.

Hyundais intelligenta manuella växellåda (iMT)

Helt nya Tucsons kunder har möjlighet att välja Hyundais nyutvecklade iMT. iMT arbetar helt elektroniskt och kopplar bort motorn från växellådan efter att föraren släpper gaspedalen medan den kör i konstant hastighet, vilket gör att bilen kan gå in i frikopplingsläge. Det här förbättrar den totala bränsleeffektiviteten. Förarens förvalda växel förblir inkopplad även när motorn är avstängd. Motorn startar om i samma växel så snart föraren applicerar antingen bromsen eller gasen tack vare en kraftinjektion från Mild Hybrid Starter Generator (MHSG). Växellådan startar om motorn i neutralläge (med en öppen koppling) om föraren trampar på kopplingspedalen för att växla om fordonets hastighet är för låg för den aktuella inkopplade växeln.

De första exemplaren av helt nya Tucson i hybrid- mildhybridutförande anländer till Hyundais svenska återförsäljare vid årsskiftet. Laddhybriden och N Line-versionen å sin tur har lansering i början av nästa år.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 60 försäljningsställen och 85 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.