Hyundai annonserar nya elbilar och ett IONIQ-varumärke dedikerat kundcentrerade EV-upplevelser

SEOUL, 10 augusti 2020 – Hyundai Motor tillkännagav idag lanseringen av sitt nya IONIQ-varumärke, helt dedikerat batteridrivna elbilar. Därmed inleder Hyundai ett nytt kapitel som ledare i en tid av elektrifierad mobilitet. Under IONIQ-varumärket kommer Hyundai erbjuda kundcentrerade EV-upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar helt i linjer med Hyundais vision om ‘Progress for Humanity’.

Genom IONIQ-varumärket kommer Hyundai Motor utnyttja sin branschledande kunskap inom elbilstillverkning till att introducera tre dedikerade modeller under de kommande fyra åren och många fler innovativa modeller efter dem. Skapandet av IONIQ-varumärket är ett svar på marknadens snabbt växande efterfrågan och accelererar Hyundais plan mål med att leda den globala EV-marknaden.

För att uppfylla IONIQ:s varumärkesmål kommer Hyundai kombinera nuvarande EV-kapacitet som t.ex. ultrasnabb laddning, rymlig interiör och batteriförsedd kraft med framtida innovationer som kombinerar design, teknik och tjänster vilka integrerar upplevelser både i och utanför bilen för en sömlös resa.

”IONIQ-varumärket kommer förändra EV-kundupplevelsens paradigm,” säger Wonhong Cho, Executive Vice President och Global Chief Marketing Officer på Hyundai Motor Company. ”Med en ny betoning på ett uppkopplat liv kommer vi erbjuda elektrifierade upplevelser integrerade i en miljövänlig livsstil.”

Återfödelsen av IONIQ

Hyundai introducerade termen IONIQ, som väver samman ”ion” och ”unique” i samband med lanseringen av Project IONIQ. Ett långsiktigt projekt som fokuserar på utveckling av miljövänlig mobilitet. Baserat på projektet, introducerade Hyundai 2016 en bil under namnet IONIQ, världens första och enda modell att erbjuda val mellan tre olika elektrifierade drivlinor – elhybrid, laddhybrid och batteridriven elbil i en och samma karossform. Nu representerar IONIQ Hyundais växande engagemang för hållbarhet och innovation samt kommer vara tongivande för att uppnå företagets mål inom miljövänlig mobilitet.

IONIQ 5 / IONIQ 6 / IONIQ 7

Hyundai kommer lansera en rad numeriskt namngivna EV:s under det nya varumärket, där jämna nummer används för sedaner och SUV-modeller ges udda nummer.

Den första modellen under varumärket IONIQ kommer vara IONIQ 5, en mellanklass CUV som lanseras i början av 2021. IONIQ 5 är baserad på konceptbilen ‘45’ som Hyundai avtäckte på International Motor Show 2019 (IAA) i Frankfurt som en homage till företages första konceptbil. IONIQ 5:s designers hämtade inspiration från det förflutna och integrerade det med banbrytande parametriska pixlar, ett unikt designelement som Hyundais designers kommer fortsätta att integrera i framtida IONIQ-modeller.

År 2022 kommer Hyundai introducera IONIQ 6 sedan som är baserad på företagets senaste koncept-EV - ‘Prophecy’, avtäckt i mars tidigare i år. Kort därefter följer IONIQ 7, en stor SUV i början av 2024. Prophecys ikoniska exteriör kännetecknas av sin aerodynamiska siluett och perfekta proportioner. Alla IONIQ-bilar kommer dessutom ha ett gemensamt tema i ‘Timeless Value’. Bilarna kommer vara inspirerade av tidigare modeller men samtidigt vara en bro över till framtiden.

E-GMP-plattformen

Märkesmodellerna inom IONIQ kommer vila på en Electric Global Modular Platform, även känd som E-GMP som möjliggör snabb laddningskapacitet och rejält med räckvidd.

Den EV-dedikerade plattformen gör att Hyundai kan återskapa bilens interiör som en ”smart boyta” med väldigt justerbara stolar, trådlös uppkoppling och unika funktioner som handskfack utformade likt byrålådor. Plattformens paradigmskifte kommer sträcka sig in i användargränssnittet som blir enkelt, intuitivt och ergonomiskt designat för att bilens passagerare skall känna sig bekväma.

Strategi 2025

Hyundai Motor Group tillkännagav nyligen att gruppen syftar till att sälja 1 miljon enheter batteridrivna elbilar och ta 10% marknadsandel för att bli ledare inom det globala EV-segmentet till 2025.

Inom Strategi 2025, siktar Hyundai Motor Company själva att blir världens tredje största biltillverkare av miljövänliga fordon till 2025, inkluderat 560 000 sålda BEV och utöver FCEV-försäljingen.

London Eye-event, en del av IONIQ-kampanj

Hyundai har firat lanseringen av IONIQ med hjälp av elektriska ljus som förvandlade London Eye till en jättelik version av bokstaven ”Q”. Ett event som genomfördes strax innan den officiella återöppningen av den berömda attraktionen.

Det var det första eventet som utgjorde en del av nya varumärkeskampanjen ”I’m in Charge”, som framhäver kraften i miljö och olika livsstilar genom IONIQ.

Den annars så livliga staden London står helt stilla på grund av Covid-pandemin och Hyundai adderar ny energi genom att tända upp och återstarta en av dess mest ikoniska sevärdheter.

Genom att tillkännage ankomsten av IONIQ, inleder Hyundais ljusinstallation en ny era av elektrifierad mobilitet som sätter kunden i centrum.

En video av när Hyundai förvandlar globalt kända London Eye till ett enormt ”Q” kan ses här:

Mer information om varumärket IONIQ finns att läsa på:
www.hyundai.com/worldwide/en/brand/ioniq-launch

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 60 försäljningsställen och 85 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.