Hyundai blir partner i europeiskt vätgasinitiativ

Hyundai blir partner i europeiskt vätgasinitiativ

• Partnerskapet stärker Hyundais arbete för en hållbar bilism
  • Finansiering säkrad för leverans av 75 ix35 Fuel Cell-bilar till sex europeiska städer
  • Projektet stödjer satsningen om fler vätgasbilar och tankstationer till Europa

Stockholm den 11 april

Hyundai Motor siktar på att kunna leverera 75 stycken ix35 Fuel Cell-bilar till Europa i den satsning som nu genomförs för bränslecellsbilar som drivs av vätgas. Satsningen är den största i sitt slag hittills. Projektet går under namnet HyFIVE (The Hydrogen For Innovative Vehicles) och finansieras av FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) där målsättningen är att leverera vätgasbilar till Bolzano, Köpenhamn, Innsbruck, London, München och Stuttgart.

Hyundai har redan försett kunder i Europa med ix35 Fuel Cell-bilar, bland annat i Sverige, Danmark, Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Bilen släpper endast ut vatten ur avgasröret och är försedd med en 100 kW elmotor, som ger en maxhastighet på 160 km/h. De två vätgastankarna som sitter mellan bakhjulen på bilen, ger en räckvidd på 594 kilometer på en tankning

Byung Kwon Rhim är ordförande för Hyundai Motor Europe och medverkade på lanseringsceremonin i London i förra veckan, där han formellt fastställde Hyundais ambition om att leverera en bilburen teknik i den absoluta framkanten för en hållbar bilism inom Europa. Hyundai är först i världen med att serietillverka bränslecellsbilar som drivs av vätgas.

Projektets syfte är även att stödja utbyggnaden av den infrastruktur som är nödvändig för att bygga fler tankstationer för vätgas i Europa.

Under ceremonin i London sa ordförande Rhim: ”Hyundai Motor har varit världsledande i utvecklingen av bränslecellsteknologi för bilar sedan 1998, och det här partnerskapet kommer att göra allt fler människor medvetna om att vätgasbilar än en av de viktigaste komponenterna för en hållbar framtida bilism. Genom att vi nu levererar fler bilar för de europeiska vägarna, samarbetar vi också med övriga partners i projektet där vår gemensamma målsättning är att öka såväl kunskap som uppmärksamhet kring vätgasbilar, som vår egen ix35 Fuel Cell”.

HyFIVE är en mångmiljonsatsning med partners som biltillverkarna Hyundai, BMW, Daimler, Honda och Toyota och leverantörer av vätgas som Air Products, Köpenhamns Vätgasnätverk, ITM Power, Linde och OMW. Dessutom ingår flertalet energikonsultbolag.

Sammanlagt ska man inom projektet leverera 110 vätgasbilar från de fem biltillverkarna, där Hyundai blir den mest tongivande med sina 75 enheter.

För med information om ix35 Fuel Cell, gå in på http://www.hyundai.se/showroom/show/ix35fuelcell

För mer information om projektet, gå in på: http://www.fch-ju.eu/

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Lindham
PR och informationschef
Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.