HYUNDAI CUP I SANDHAMN

HYUNDAI CUP I SANDHAMN

Seglartävlingen som är öppen för alla, både proffs och amatörer.

Den 29 augusti klockan 10.00 går startskottet för seglartävlingen som kördes för första gången förra året - Hyundai Cup med start och mål är Sandhamn.

Alla tävlar på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Hittills har hela 128 båtar anmälts till tävlingen. Och precis som i fjol så startar Hyundai-båten SWE 11000 sist av alla, flera timmar efter första båt. Hyundai-båten är Sveriges största segelbåt, en Super Maxi 100, som mäter 100 fot (30,5 meter) i längd och 40 meter i masthöjd. Båten väger 32 ton har storseglets segelyta är 290 kvadratmeter (spinnakern 700 kvadratmeter). Hyundai-båten ska seglas av Bertil Söderberg som också är initiativtagaren till tävlingen Hyundai Cup.

I Hyundai Cup tävlar deltagarna om en bil, första pris är nämligen en ny, miljövänlig Hyundai i10. Första båt i mål beräknas till ca 16-tiden och på kvällningen vidtar prisutdelning.

Hyundai-båten deltar i tävlingen men kommer inte - oavsett resultat - att finnas på prispallen.

För ytterligare information: Bertil Söderberg, telefon: 070370 61 11 eller www.ksss.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2008 2,8 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 190 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75000 personer.