Hyundai fortsätter att utveckla nya generationens i20 WRC

Hyundai fortsätter att utveckla nya generationens i20 WRC

• Hyundai har nyligen genomfört ett fyra dagar långt test av en uppgraderad version av nya generationens Hyundai i20 WRC i Spanien
  • Hyundai bekräftar att man växlar upp utvecklingen av en fem-dörrars version av nya generationens i20 som ska vara klar till WRC-säsongen 2016.
  • Nuvarande Hyundai i20 WRC kommer att användas under resterande del av 2015

Stockholm den 13 april 2015

Hyundais motorsportteam har nyligen avslutat ett fyra dagar långt test av nya generationens i20 WRC i den spanska Almeria-regionen. Testet var en viktig del av utvecklingsfasen för bilen, som kommer göra sin debut i WRC-säsongen 2016.

Teamets testförare Keving Abbring och hans andreförare Sebastian Marshall satt vid ratten tillsammans med kollegorna Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul. Testarbetet fokuserades på motor- och chassiutveckling samt höghöjdstester med bilens senaste specifikationer, där man hade gjort en del förändringar jämfört med den bil som använts i tidigare tester.

Hyundai har arbetat fram en detaljerad testplan för nya generationens i20 WRC och man hade hoppats att kunna introducera bilen redan denna säsong. Produktionsplanen av bilen har dock kommit att justeras något, varför man nu istället fokuserar på att ha bilen färdig lagom till den första tävlingen under WRC-säsongen 2016 som börjar med Rallye Monte-Carlo.

Dock kommer man att introducera en rad uppgraderingar i den befintliga i20 WRC i år som ska förbättra bilens prestanda och hjälpa teamet att slåss om fler pallplatser under 2015 - stallets andra säsong i WRC-sammanhang.

Teamchefen Michel Nandan säger: ”det var en väldigt detaljerad testvecka i Spanien nyligen när vår uppgraderade, nya generationens Hyundai i20 WRC nötte vägarna i Almeria-regionen. Kevin och Thierry jobbade med motor- och chassiutveckling samt höghöjdstester, och testdatan kommer att användas för en vidareutveckling av bilen under resten av året. Vårt fokus ligger nu på att utveckla fem-dörrars versionen tillräckligt så att den kan tävla i Monte-Carlo nästa år. Vi hade hoppats på att kunna lansera bilen redan i år, men då vi nu har ytterligare några månader på oss för utveckling hoppas vi kunna leverera en riktigt bra bil till premiären av säsongen 2016.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se