Hyundai går in som huvudpartner för fotbollsföreningen Gatans Lag

Hyundai går in som huvudpartner för fotbollsföreningen Gatans Lag

Hyundai blir huvudpartner för fotbollsföreningen Gatans Lag, som arbetar för att besegra hemlöshet och socialt utanförskap genom fotboll. Gatans Lag kommer representera Sverige i fotbollsturneringen Homeless World Cup som äger rum i Santiago i Chile under oktober.

Stockholm den 30 april 2014

Sedan 1999 har Hyundai varit huvudsponsor för världens största fotbollsarrangemang som VM, EM och Confederations Cup. Hyundai är även huvudsponsor för fotbolls-VM i Brasilien i sommar. Från och med idag är Hyundai också stolt huvudpartner för fotbollsföreningen Gatans Lag, som använder fotboll som sitt främsta medel för att besegra hemlöshet, missbruk, kriminalitet och socialt utanförskap.

Gatans Lag bedriver en rad aktiviteter som exempelvis fotbollsträningar, läger och friskvårdsutbildningar, där fokus ligger på att ge spelarna ett ökat ansvarstagande, rutiner och kontinuitet i tillvaron. Men det handlar också om att ge dem en känsla av samhörighet, att tillhöra ett lag.

Idag finns det 200 spelare i Gatans Lag, fördelade över Stockholm, Göteborg, Västerås, Helsingborg och Lund. Åtta av tio spelare säger att Gatans Lag bidrar till att de kan hålla sig nyktra och drogfria och att de avstår från att göra kriminella handlingar. En person i hemlöshet och missbruk beräknas kosta samhället ungefär 1 miljon kronor per år, samma summa som det kostar att driva Gatans Lag under ett år.

En av Gatans Lag viktigaste milstolpar för i år är Homeless World Cup i Santiago i Chile som pågår under oktober i år. Gatans Lag kommer under sommaren att ta fram ett lag som kommer att få åka och representera Sverige i väldens största fotbollsturnering för hemlösa.

– Att få ta på sig landslagsdräkten och få representera Sverige är ett stort ansvar. En av spelarna sa att "om jag kunde övervinna mina rädslor och spela fotboll inför 1000 personer så måste jag ju våga gå till Försäkringskassan". Den styrka man finner i VM kan man ta med sig på hemmaplan – de kan hitta sin inre drivkraft för att ta tag i sin levnadssituation. Sedan har man ju stödet från sina lagkamrater, säger Elisabeth Anderton, verksamhetsansvarig på Gatans Lag.

Hyundai kommer genom olika aktiviteter (som kommer att presenteras om ett par veckor) stötta Gatans Lag så att resan till Homeless World Cup (HWC) i Santiago Chile blir den bästa hittills. I år är det den 12:e gången som Gatans Lag representerar Sverige i turneringen. Roland Bägén, Marknadschef på Hyundai i Sverige, är entusiastisk till partnerskapet:

- Det arbete Gatans Lag bedriver är mycket viktigt, och det känns riktigt bra att vi nu kan vara en del av detta. Vi hoppas kunna ge Gatans Lag och laget i Homeless World Cup de bästa förutsättningarna för att få en riktigt bra resa till Chile i höst, säger Roland Bägén.

Elisabeth Anderton är också glad för partnerskapet:
– Hyundais stöd betyder jättemycket. Tidigare hade vi Swedbank som enda huvudpartner – nu har vi två som tror på det vi gör. Och att Hyundai är sponsor till FIFA och UEFA gör att det känns helt rätt. Att de väljer att se ett värde i vår fotbollsförening hjälper verkligen till att höja vår status, säger Elisabeth Anderton, verksamhetsansvarig på Gatans Lag, säger Elisabeth Anderton.

Se nedan länkar för mer information

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se