Hyundai har levererat de första bränslecellsbilarna i Sverige

Hyundai har levererat de första bränslecellsbilarna i Sverige

Inom ramen för EU-projektet ”Next Move” som fokuserar på hållbara transporter ur miljösynpunkt har Hyundai nu levererat två ix35 bränslecellsbilar Region Skåne.

De båda bilarna levererades den 28 juni i Malmö av Hyundais VD Thomas Holm.

Monika Ekström, regionsråd och ordförande i fastighets- och servicenämnden tillsammans med Pontus Lindberg, regionsråd/ordförande i regionala tillväxtnämnden i Region Skåne var de glada mottagarna av bilarna.

”Vi har länge fokuserat på hållbara transporter och deras nytta för miljön. Vi avser att fortsätta på den inslagna vägen för en godtagbar infrastruktur. För att nå våra mål tittar vi på olika lösningar. Redan idag drivs nästan 800 av våra 1000 bussar i kollektivtrafiken med biogas. Bränslecellsbilar är definitivt ett nytt intressant alternativ”, säger Pontus Lindberg.

Monika Ekström tillägger: ”Region Skåne är den femte största arbetsgivaren i Sverige och som sådan har man ansvar att vara en föregångare. För närvarande när det gäller att utveckla ”rena” fordon tror vi på en mix av olika miljövänliga bränslealternativ. Vätgas kan bli ett supplement till biogas för bättre bränsleeffektivitet för allmänna transporter, som bussar. Vår ambition är att producera vätgas med nollutsläpp i huvudsak med hjälp av vind- och vattenkraft”.

”Det är stort att idag kunna överlämna dessa bilar till Region Skåne, säger Thomas Holm VD Hyundai Bilar. ”Extra roligt är det förstås att Hyundai faktiskt är den första biltillverkaren i världen med
serieproduktion av bränslecellsbilar. Redan 2015 räknar Hyundai med att ha tillverkat 1000 bränslecellsbilar för att säljas framförallt till Europa”, avslutar Holm.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland