Hyundai i30 designad av européer, för européer

Hyundai i30 designad av européer, för européer

En helt ny Hyundai introducerades på bilsalongen i Genève i början av mars. En utmanare i det i Europa så populära C-segmentet. Bilen, som fått namnet Hyundai i30, har utvecklats i företagets design- och utvecklingscenter i tyska Rüsselsheim, kommer till en början som femdörrars halvkombi. Det är inte bara bilen som är ny utan också Hyundais nya namnfilosofi, där modellserierna bär prefixet i. Bokstaven i står för inspiration, intelligens och integritet – värden som bilköpare världen över förväntar sig av Hyundai. Spännande former utvändigt – rymlig och funktionell invändigt Hyundai i30 är 4245 mm lång, 1765 mm bred, 1480 mm hög och har ett axelavstånd på 2650 mm. Svepande linjer, skarpa karossveck och en markerad obruten midjelinje ger bilen klassiska proportioner. Formspråket förstärker intrycket av den breda spårvidden och det långa axelavståndet – en konservativ men ändå spännande design. Tack vare det väl tilltagna axelavståndet och den generösa bredden har Hyundai i30 en både rymlig och luftig kupé. Interiören har optimerats och utformats för att skapa ett klassledande passagerarutrymme i fråga om komfort och funktionalitet. Den tydliga instrumenteringen, ratt som är ställbar i höjd- och längsled, sidostöden i de skålade framstolarna och växelspakens placering är detaljer som ger föraren en optimal körupplevelse. Hyundai har tidigare visat att en bil inte behöver vara stor för att kännas rymlig eller kosta mycket pengar för att vara smart. Nya i30 är inget undantag. Stor vikt har lagts vid att hitta rätta känslan i knappar och reglage samt att placeringen av viktiga funktioner är ergonomiskt korrekt. Även förvaringsfack för prylar som solglasögon och kartböcker har gjorts lätt åtkomliga. Extra stor omsorg har ägnats åt stolarnas sittkomfort för att ge de åkande ett bra stöd och långfärdskomfort. Bagageutrymmet som är lätt tillgängligt är 820 mm långt, 1020 mm brett och 558 mm högt, och sväljer hela 340 liter med baksätet uppfällt. Baksätet kan dessutom fällas för ytterligare ökad lastkapacitet och flexibilitet. Många motoralternativ Till Sverige kommer Hyundai i30 med flera motoralternativ. Basmodellen har Hyundais nya 1,4-liters bensinmotor som med 109 hk och ett vridmoment på 137 Nm vid 5000 varv/min är både pigg och bränsleeffektiv. En ny 1,6-liters motor ger 122 hk och ett vridmoment på 154 Nm vid 4200 varv, medan toppmodellen har en 2-liters motor på 143 hk och 188 Nm vid 4200 varv/min. Samtliga är fyrcylindriga, har dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. 1,4-liters modellen fås med manuell växellåda, medan övriga bensinmotorer finns med både manuell och automatisk växellåda. Dieselversionen är en 1,6 CRDi motor på 115 hk och ett vridmoment på 255 Nm vid 1900-2500 varv/min och har manuell eller automat växellåda. Motorn har common railinsprutning och variabel turbogeometri och har förstås försetts med partikelfilter. Högsta aktiva och passiva säkerhet Alla versioner av nya Hyundai i30 erbjuder en otrolig körupplevelse. Den främre hjulupphängningen består av McPherson fjäderben och bak sitter en multilänkupphängning. ABS låsningsfria ventilerade skrivbromsar både fram och bak samt antisladdsystemet ESP matchar bilens prestanda och fina väghållning. När det kommer till passiv säkerhet är i30 utrustad med dubbla krockkuddar fram (passagerarkudden urkopplingsbar med nyckel), sidokrockkuddar, sidokrockgardiner, aktiva nackstöd, bältesförsträckare och bältespåminnare för samtliga platser. Tillsammans med de grundläggande skyddskonstruktionerna med avancerade deformationszoner och förstärkningar i såväl A-stolpar som sidobalkar, garanteras att förare och passagerare har ett mycket gott skydd i händelse av en kollision. Nytt numeriskt namnsystem – med prefixet i Hyundai i30 är den första modellen som är döpt efter ett nytt och mer teknologiskt inriktat namnsystem. Alla nya Hyundai-modeller som lanseras på den europeiska marknaden kommer att få prefixet i följt av en siffra som talar om vilket segment bilen tillhör. A-segmentet = i10 B-segmentet = i20 C-segmentet = i30 D-segmentet = i40 E-segmentet = i50 Hyundai i30 introduceras i Sverige i september 2007. Priset är ännu ej fastställt. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu