Hyundai i40 vann 2011 års EuroCarBody Golden Award

Hyundai i40 vann 2011 års EuroCarBody Golden Award

Hyundai är den första asiatiska biltillverkare som fått detta pris, som röstas fram av inte mindre än 500 ledande bilindustriexperter från Automotive Circle International.

Hyundai mottog det prestigefulla Golden Award-priset i samband med årets EuroCarBody-konferens i Tyskland och slog därmed nio av Europas och Japans största biltillverkare.

Hyundai i40 fick 37,98 av maximala 50 poäng, på andra plats återfanns Audi A6 med 35,86 poäng och trea blev Mercedes B-Class med 34,66 poäng.

Övriga deltagare i tävlingen kom från Audi, BMW, Ford, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Land Rover och Volkswagen.

Hyundai i40 har designats och utvecklats i Europa speciellt för den europeiska marknaden.

oOo

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 122 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2010 3,6 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 60 försäljningsställen och 85 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.

Presskontakt PR & Communications Manager +46 (0) 733 380 770