Hyundai inleder samarbete med modehus för konceptbilen Intrado

Hyundai inleder samarbete med modehus för konceptbilen Intrado

Stockholm, 28 februari 2014

Hyundai Motor has förstärkt dess banbrytande designgrepp med ett samarbete med det exklusiva europeiska modehuset HIEN LE. Den futuristiska designerns senaste kreationer har skapats för att spegla nyckelteman i Hyundais nya konceptbil Intrado, och kommer premiärvisas tillsammans med bilen under motorsalongen i Geneve i nästa vecka.

Berlin-baserade HIEN LE har hämtat inspiration från Intrados innovativa men också funktionella interiör, och kombinerar båda dessa karaktärsdrag i skapandet av ett antal modeaccessoarer som kännetecknas av rena former och förädlade detaljer. Intrado uppvisar en utvecklad tolkning av företagets flytande formspråk, men hjälp av nya material och färgteman i kontrast. Tillsammans introducerar Intrado och HIEN LE en futuristisk design som tar ett nytt och rent angreppssätt mot vad en bil bör vara, som endast inkluderar det som betyder mest och därmed passar bättre in med den nya generationens bilister.

Mark Hall är marknadsdirektör för Hyundai Motor Europe och säger:
”Hyundais samarbete med HIEN LE visar på varumärkets banbrytande attityd till design. Hur varumärket Hyundai uppfattas i Europa har förändrats sedan vi förändrade formgivningen av våra bilar, en process som satte igång under 2009.

Sedan dess har vi nästan dubblerat vår marknadsandel och design är nu den primära anledningen varför kunder väljer våra bilar”

Intrado är den första konceptbilen som är designad under Peter Schreyers ledning sedan han tillträdde som chefsdesigner hos Hyundai Motor Group. Intrados vågade och avancerade formgivning, nyskapande drivlina och nytänkande materialval visar på en framtid från Hyundai där bilarna är mycket lättare, renare och effektivare. HIEN LEs design omfattar en klädserie för män och kvinnor, med allt från jackor till skjortor och byxor.

De Intrado-inspirerade HIEN LE-kläderna kommer att förhandsvisas på designerns modevisning senare i år. HIEN LE har jobbat med några av världens främsta designers som bl.a. Hugo Boss och Veronique Branquinho, samt haft sina egna kreationer på några av de största modevisningarna i världen bl.a. i Berlin, Paris och Jakarta.

Intrado har sin officiella världspremiär på motorsalongen I Geneve i nästa vecka, tillsammans med kläderna från HIEN LE. Detta sker tisdagen den 4 mars kl. 11:45 i mässhall 6. Den första publika avtäckningen av Intrado sänds live via: http://new.livestream.com/HyundaiEurope.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland