Hyundai inleder samarbete med världsstjärnorna Casillas och Kaká inför fotbolls-VM i Rio

11 mars 2014 – Idag tillkännager Hyundai Motor Company att man inlett ett samarbete med två av världens största fotbollsstjärnor, spanjoren Iker Casillas och brasilianaren Ricardo Kaká, som globala ambassadörer för fotbolls-VM i Brasilien där Hyundai är officiell partner.

“Det känns väldigt spännande att dessa fotbollsstjärnor blir våra ambassadörer för VM”, säger Tk Uk Im, verkställande direktör och COO för Hyundai Motor Company. ”Genom Casillas och Kaká hoppas vi att hela världen kommer kunna dela spänningen och passionen som är associerad med fotboll, samtidigt som vi visar Hyundais engagemang i världens populäraste sport”, fortsätter han.

Casillas, som idag är förstamålvakt för Real Madrid, har spelat fotbolls-VM tre gånger och anses vara en av världens i särklass bästa målvakter. Mittfältaren Kaká, som idag spelar för A.C Milan, har också tre VM på sitt CV och tilldelades “FIFA World Player of the Year” samt ‘Ballon d'Or’ under 2007.

Hyundai har även inlett ett samarbete med brasilianaren Emboaba Oscar som lokal varumärkesambassadör för turneringen i Brasilien. Oscar spelar idag som mittfältare för Chelsea F.C.

Ambassadörerna spelar en central roll i relationsbyggandet mellan Hyundai och fotbollsfansen genom ett stort antal aktiviteter som äger rum under året. Det innefattar bland annat TV- och printreklam, digital marknadsföring och event på plats.

Hyundais partnerskap med FIFA började 1999 och kommer att löpa till och med VM 2022. Hyundai har sponsrat några av FIFAs största arrangemang genom åren, som exempelvis VM i Korea/Japan (2002), VM i Tyskland (2006) och VM i Sydafrika (2010). Vid sidan av VM sponsrar Hyundai även andra stora fotbollsarrangemang, som exempelvis Confederations Cup.

Det internationella sponsorskapet av fotboll har haft en stor, positiv inverkan på Hyundais varumärke och image. Roland Bägén är marknadsdirektör på Hyundai Bilar AB och är entusiastisk till sponsorskapet: ”Det känns riktigt kul att vi ännu en gång är officiell partner för världens absolut största idrottshändelse. Detta är en mycket viktig del i vårt varumärkesarbete där vi aktivt arbetar för att stärka Hyundais position på såväl den svenska som den internationella marknaden. Och även om vårt svenska lag inte nådde hela vägen fram till Rio så tror jag ändå att det kommer bli ett väldigt spännande VM”

Iker Casillas Fernández (Spanien, 32 år)
- Nuvarande lag / roll: Real Madrid C.F. (värvades 1999) / målvakt
- Spanska landslaget i EM 2000
- Spanska landslaget i VM 2002-2010
- Fick utmärkelsen “Bästa Målvakt” 2009
- Fick utmärkelsen “Adidas Golden Glove” under VM i Sydafrika 2010
- Rankad tvåa i IFFHS ‘World’s Best Goalkeeper of the 21st Century’ under 2012

Ricardo Kaká (Brasilien, 31 år)
- Nurvarande lag / roll: A.C. Milan (värvades 2013) / mittfältare
- Brasilianska landslaget i VM 2002-2010 - Fick utmärkelsen “Player of the Year” i Serie A 2004 och 2007
- Fick utmärkelsen “UEFA Best Player in Europe Award” 2007
- Fick utmärkelsen “FIFA World Player of the Year” och “Ballon d'Or” under 2007
 - Fick utmärkelsen “Adidas Golden Ball” under Confederations Cup 2009

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland