Hyundai IONIQ Electric - Vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017

Hyundai IONIQ belönas med Teknikens Världs Stora Bilpris 2017

December 21, 2016 – I stor konkurrens har nya Hyundai IONIQ utsetts till vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017. IONIQ hade svensk lansering i november och har redan hyllats av sina testförare i pressen. Det är en unik bil som är först i världen med att designas från grunden för tre olika elektrifierade drivlinor (el, hybrid och laddhybrid). IONIQ är som standard fullutrustad med alla önskvärda uppkopplingsmöjligheter och säkerhetsfunktioner vilket gör att föraren bara behöver välja sin bäst lämpade mijlödrivlina. ”Att IONIQ Electric blivit framröstad till vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris är enormt stort och ett tydligt bevis på att vi valt rätt väg med vår miljöbilssatsning”, säger Roland Bägén, Marknadsdirektör på Hyundai Bilar.

Teknikens Världs motivering till förstaplatsen lyder: ”Först i världen med att erbjuda samma bil med tre olika drivlinor: hybrid, laddhybrid och elbil. Hyundai IONIQ Electric har säkra köregenskaper och räckvidd som räcker till för dagligt bruk. Med sin okomplicerade design, stora användbarhet och ett förhållandevis lågt pris är detta en elbil för folket!”.

Marcus Engström, Redaktionschef på Teknikens Värld berättar: ”Köparna vill att elbilen ska se ut som en bil, fungera som en bil och helt enkelt bara tankas via kabel i stället för via slang. 28 mil uppgiven räckvidd får säkert svår konkurrens redan senare i år, men just nu är Hyundai IONIQ Electric det vettigaste valet om du vill köra elektriskt”.

Hyundai IONIQ har även fått 5 stjärnor i Euro NCAP, som utnämnt IONIQ till den säkraste familjebilen. Dessutom är IONIQ en av de endast fyra elbilar som kvalar in på Folksams lista över säkraste miljöbilar 2017. Förutom det har bilen också belönats med GOOD DESIGN Award, 2015 och 2016 och blivit vald till Årets Bil 2017 i Norge.

Läs mer om Teknikens Världs Stora Bilpris i nr. 01 av Teknikens Värld som landar i butikerna den 22 december, 2016. Mer information om nya Hyundai IONIQ hittar du på hyundai.se/ioniq eller mynewsdesk.com/se/hyundai.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram