Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

• Den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor
  • Klassledande bränsleförbrukning och aerodynamik
  • Unikt, attraktivt och innovativt designspråk

Stockholm, 14 januari 2016

Under 2016 lanserar Hyundai nya hybridbilen IONIQ i Sverige – en bränsleeffektiv och avancerad hybridbil. IONIQ kommer, som första bil i världen, erbjudas med hela hybridpaletten: elektrisk; plug-in bensin/elhybrid; och bensin/elhybrid.

"Lanseringen av IONIQ är ett viktigt steg för oss som företag och svar på dagens snabbt föränderliga livsstil och vår strävan att hela tiden ligga i framkant gällande ny teknik och att tillverka framåtblickande bilar med låga eller inga utsläpp”, kommenterar Jörgen Wedefelt, VD vid Hyundai Bilar AB. Han tillägger "IONIQ är dessutom ett starkt uttryck för vår innovativa spetskompetens och förmåga att bygga energieffektiva fordon utan att för den delen kompromissa på vare sig formgivning eller körglädje.”

Förstärkt säkerhet och avancerad komfort

Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning.

För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.

Bränsleeffektiv motor och design

IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorer har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.

IONIQ har en kupéliknad strömlinjeformad silhuett och flera aktiva samt passiva luftmotståndsfunktioner som bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 Cd, vilket gör IONIQ till en av de mest aerodynamiska bilarna idag till försäljning.

Den officiella världspremiären av IONIQ sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve. Bilen lanseras sedan i Europa under andra halvåret 2016.

Bifogat nedan se mer information om IONIQ (på engelska), videor och bilder.

Design-teaser: https://youtu.be/R3PvFXykMN0

Videor och bilder: https://www.hyundai.news/models/hyundai-ioniq-breaks-the-hybrid-stereotype/