Hyundai lägger i N-växeln med helt  nya KONA N – en äkta ”Hot SUV”

Hyundai lägger i N-växeln med helt nya KONA N – en äkta ”Hot SUV”

Malmö, 29 april 2021 – Hyundai Motor Company introducerar helt nya KONA N tillsammans med sin nya prestandafilosofi och ambition för hållbar körglädje.

KONA N är inte bara det senaste tillskottet till Hyundais växande prestanda-utbud, utan också den första N-modellen med SUV-karaktär. En bil som erbjuder en kombination av mångsidighet, livlig acceleration, smidighet och racingprestanda redo för banan.

Under presentation delade företaget även N-varumärkets högprestanda-filosofi och gav antydan om framtida N-modeller. Hyundai berättade även om riktningen mot hållbar "e-performance" genom att ge glimt av framtida fokus på motorsportinitiativ och hur de kommer ligga till grund för kommande N-modeller.

"Vi är glada över att få dela våra tankar och vision om hur N-varumärket skall bli en ledare inom prestandakategorin med både förbränningsmotorer och vår bevisade marknadsledande teknik för batterielektriska och bränslecellsdrivna bilar," säger Thomas Schemera, Executive Vice President och Head of Customer Experience Division på Hyundai Motor Company. Vår ständigt växande och mer balanserade N-portfölj kommer öppna upp för nya prestandaalternativ som levererar ett leende på förarens läppar oavsett drivlineteknik eller karrosstyp."

KONA N - kraftfull och smidig prestanda

Med teknik inspirerad av motorsport utmärker sig N-varumärket när det kommer till att leverera entusiasm i körningen genom att tillhandahålla banracingkapacitet och kurvtagningsförmåga för sportbilar i vardagen. Helt nya KONA N som nu introducerats är inget undantag.

KONA N är en äkta ”hot SUV” med prestandanivå som en hot hatch. Den krossar fördomar om att SUV:ar skulle sakna körglädje och som N-modell går den bortom alla begränsningar för en vanlig SUV,” säger Albert Biermann, President och Head of R&D Division på Hyundai Motor Group. ”KONA N kan verkligen skära kurvor på banan och addera spänning till vardagskörning.”

KONA N drivs av en 2.0-liters turboladdad GDI-motor med en åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda (N DCT). N DCT är en förbättrad version av Hyundais egenutvecklade 8DCT, en våt dubbelkopplingslåda med åtta växlar. För att matcha växellådan med N-modellerna har 8DCT fått förbättrad hållbarhet, som gör att den kan hantera påfrestningar från prestandabilar. I kombination med en 2.0-liters T-GDI uppnås optimal prestanda genom applicering av unika utväxlingar. Växellådans kontrollenhet är kalibrerad för N, vilket resulterar i snabbare växling som möjliggör en mängd exklusiva körfunktioner – inklusive N Grin Shift (NGS), N Power Shift (NPS) och N Track Sense Shift (NTS) som maximerar den rent av upphetsande körupplevelsen.

N Power Shift (NPS) kopplas in när bilen accelererar med mer än 90 procent gaspådrag, vilket reducerar vridmomentsminskningen vid uppväxlingar för att ge maximal effekt till hjulen. Det här ökar körglädjen genom att ge en knuffkänsla när föraren växlar upp. Det medföljande bang-ljudet kommer från avgasrörets partiella cylinderskärning och understryker bilens sportiga prestanda. NPS aktiveras exklusivt i N- eller Custom-läget.

N Grin Shift (NGS) maximerar motorn och DCT-lådans prestanda i 20 sekunder. För att uppnå maximal acceleration växlar bilen ned direkt till den mest lämpliga växeln. För att aktivera funktionen trycker föraren på en dedikerad knapp på ratten och en nedräkning startar i instrumentklustret som visar de återstående sekunderna för funktionen. Efter att ”boost” har upphört måste förare vänta i minst 40 sekunder innan de kan använda funktionen igen. Funktionen gör det möjligt för föraren att utnyttja bilens fulla potential med bara en knapp – till exempel vid jakt på de snabbaste varvtiderna. Det kan också vara en fördel vid omkörning eller när filerna går ihop på motorvägen.

Samtidigt optimerar N Track Sense Shift (NTS) adaptiv växling för körning på bana, vilket hjälper föraren att fokusera mer på att styra. NTS känner av när förhållandena är optimala för dynamisk körning på bana och aktiveras automatiskt. Baserat på motorsportdata kombinerat med förarens beteende väljer bilen rätt växel och växlingstid vid sportiga körförhållanden. Något som ger optimal prestanda, precis som om bilen kördes av en professionell tävlingsförare.

Till skillnad från traditionella automatlådor kan föraren av Hyundai-bilar med N DCT välja att stänga av Creep. När creep-funktionen är avstängd och bilens växel ligger i D rullar den inte automatiskt framåt när bromspedalen släpps. Beroende på föraren kan den här racingfunktionen också vara användbar för att förbättra komfort och bekvämlighet. Creep Off kan aktiveras eller avaktiveras via de anpassningsbara lägena i N Custom.

Drivlinan levererar en maximal uteffekt på 280 hk och 392 Nm i vridmoment. Med N Grin Shift utökas kraften till 290 hk för att maximera körglädjen. Motorn erbjuder direkt kraft som säkerställer en hög nivå responsivitet och förbättrad accelerationsförmåga för ännu mer underhållning på vägarna och banan. KONA N har en toppfart på 240 km/h och kan accelerera från 0–100 km/h på 5.5 sekunder med Launch Control aktiverad.

Hyundai Motor implementerade N Corner Carving Differential, en elektronisk differentialbroms (E-LSD) på KONA N för kontroll av distributionen av vridmoment ut till hjulen och maximerad upplevelse vid kurvtagning. KONA N är också utrustad med 19-tums förstärkta lättviktshjul med prestandabromsar och prestandadäck.

Redan som standard är KONA N utrustad med Launch Control, Variable Exhaust System och viktigast av allt – N Grin Control System som erbjuder samma körglädje på alla nivåer. N Grin Control System erbjuder kunder en hög nivå av justering baserat på personlig körstil, med de utmärkande körlägena; Eco, Normal, Sport, N och Custom. Alla dessa körlägen ändrar karaktär på helt nya KONA N genom att justera viktiga parametrar hos motorn, Electronic Stability Control, avgassystem och styrning för att optimera dem baserat på olka förhållanden.

Karossens extra svetspunkter, förbättrad dämpning och förstärkt skelett förbättrar styvheten för att minimera krängningar i samband med manövrar.

En spelupplevelse i verkligheten

KONA N är utrustad med ett nytt infotainmentsystem med 10.25-tumsskärm och ett digitalt instrumentkluster med en exklusiv racinginspirerad head-up-display (HUD) som adderar en TV-spelslik dimension till varje körupplevelse i N eller Sport-läge. Infotainmentsystemets nya N-design skänker en närmare spellik upplevelse som med sina digitaliserade element kommunicerar uppdateringar om bland annat varvtider och N-track-kartor som hjälper till med att identifiera förarens position längs banan. KONA N maximerar även körglädje och spänning via olika widgets med utmärkt läsbarhet och synlighet som möjliggör övervakning av körinformationen i realtid.

Precis som i populära racingspel, har KONA N anpassningsbara N-knappar som kan ställas in för att växla mellan anpassade lägen. De justerbara lägena kan förinställas helt enligt förarens önskemål. Knapparna kan även användas för att slå på och av varvtidtagningen.

Sportig design och ett kraftfullt intryck

Helt nya KONA N förkroppsligar en kraftfull vägnärvaro och den körglädje som är synonym med N-varumärket. En dynamisk köranda som uttrycks genom modellens sportiga design.

Kombinationen av karossfärgade skärmar och 19-tumshjul ger KONA N sin breda och självsäkra hållning på vägen. De lackade skärmarna betonar B-SUV:ens muskulösa karossvolym vilket ger KONA N ett intryck av att ligga nära marken. De N-specifika 19-tumshjulen som är standard i Sverige maximerar KONAs redan kraftfulla visuella intryck.

Den nya N-exklusiva exteriörfärgen Sonic Blue är en ny variant på Performance Blue, färgen som hittills är den främsta att associeras med N-varumärket. Det här betyder att KONA N är den enda bilen som just nu kan köpas i Sonic Blue men är också en förhandsvisning på en möjlig utökning av SUV-sortimentet. Sonic Blue skapar en spännande kontrast tillsammans med den N-exklusiva röda accentkjolen längs karossens nedre sidor.

KONA N:s främre spoiler, den dubbelvingade takspoilern och sidokjolar förstärker den aerodynamiska effektiviteten och skickar stilsignaler som deklarerar att bilen är redo för banan. De breda nedre luftintagen dominerar den främre stötfångaren med en form inspirerad av en aerodynamisk flygkropp, vilket ger välbehövlig motorkylning vid livlig körning. Den dubbelvingade takspoilern som integrerats med ett N-specifikt triangelformat bromsljus förbättrar downforce samtidigt som det adderar en visuell effekt.

KONA N:s interiör förmedlar även den andan i N med varumärkesspecifika detaljer som färgdetaljer i Performance Blue, säten, ratt, växelspak och metallpedaler.

Hög utrustningsnivå med omfattande förarassistans- och säkerhetsfunktioner

För att garantera säker och bekväm vardagskörning även hos en prestandabil, är KONA N utrustad med ett komplett utbud av avancerade förarassistansfunktioner, inklusive Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Alert (RCCA), Safe Exit Warning (SEW) and Smart Cruise Control (SCC).

I KONA N finns även stöd för multiförbindelse via Bluetooth och ett förbättrat röstigenkänningssystem med naturligt språk som innehåller Speech-to-Meaning och Deep Meaning Understanding™-teknik, vilket adderar ännu mer bekvämlighet till körupplevelsen.

Helt nya KONA N är inte bara perfekt för en maximerad kurvtagningsupplevelse utan är även utrustad med Traction Control för att hantera en mängd olika underlag och terrängval, inklusive snö och lera.

Ny strategi för N

N:s uppdrag är att tänja på gränserna för prestanda och hjälpa förare att upptäcka hur kul körning verkligen kan vara. Med detta i åtanke avslöjas N-varumärkets nya inriktning, ”Never just drive”. Ett varumärkesanspråk som till fullo fångar inställningen och andan hos N. ”Gör mer än att bara kör. Njut av varenda sekund.”

Sedan debuten i 2013, har N-varumärket byggt en engagerad följarskara med sin vinnande kombination av sportbilar för vardagen och snabba positionering i toppen av rally och TCR. Tillsammans med sin Motorsport-division har N-varumärket säkrat segrar på ett flertal tävlingar, inkluderat FIA World Rally Championship, TCR International Series, Pirelli World Challenge och Nürburgring 24-hour endurance race.

Varje prestandamodell från N – inklusive i30 N, i30 Fastback N, Veloster N, i20 N och KONA N – är designade av passionerade experter och tillverkade på Hyundai Motor Namyang R&D Center. Under hela utvecklingsprocessen reser de till Nürburgring i Tyskland, en av världens mest krävande tävlingsbanor för att genomföra omfattande tester och validering. Genom denna noggranna process har N-tekniken förfinats och fötts fram. Det är även från dessa två ikoniska platser, Namyang och Nürburgring som N-varumärket fått sitt namn.

Hyundai Motor expanderar sitt N och N Line-sortiment till hela 18 modeller fram till 2022. Flödet av nya N- och N Line-modeller kommer att omfatta varianter i samtliga stora bilsegment, för att passa behoven hos alla typer av bilentusiaster.

N-varumärket tar sikte på hållbar körglädje

Hyundai Motor planerar att bygga vidare på sin framgång med N-varumärket inom e-performance med möjligheten till drivlinor som är både elektriska och bränslecellsdrivna.

Företaget har redan bevisat sig redo för e-performance efter att ha ställt upp med en VELOSTER N ETCR på Electric Touring Car Championship 2019 och presenterat RM20e på Beijing Motor Show 2020. RM-plattformen kommer fortsätta att agera ”rullande labb” för tester av olika elektrifierade drivlinor, eventuellt även med bränsleceller. 2015 visade Hyundai hur e-performance kan bli mer miljövänligt med det vätgasdrivna konceptet N2025 Vision Gran Turismo.

Viktigast av allt är de underliggande teknikerna för mer hållbar körglädje som redan finns tillgängliga. Hyundai Motors dedikerade plattform för batterielbilar, E-GMP som nyligen introducerades i samband med helt nya IONIQ 5, erbjuder enorm flexibilitet och stora möjligheter. Dessutom är Hyundai Motors proprietära vätgasdrivlina hjärtat i företagets helt nya HTWO-varumärke för bränslecellssystem.

Helt nya Hyundai KONA N har svensk lansering efter sommaren 2021. Priser och fullt utrustningsprogram presenteras framöver.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.