Hyundai lanserar i10 ”Black Line” – en fullutrustad specialversion

Hyundai lanserar i10 ”Black Line” – en fullutrustad specialversion

Med låga driftskostnader och fina köregenskaper har nya Hyundai i10 blivit en försäljningssuccé. Nu släpper Hyundai en välutrustad och prisvärd specialversion av modellen. Nya i10 ”Black Line” har en rad detaljer som får bilen att sticka ut.

Stockholm den 7 april 2015

Den nya generationens Hyundai i10 är formgiven och konstruerad i tyska Rüsselsheim, för de krävande europeiska bilköparna. Den kompakta modellen kombinerar en vass design med egenskaper som normalt återfinns hos större bilar – bland annat en tyst och rymlig kupé, vassa köregenskaper och generösa utrustningsnivåer.

Sedan lanseringen har nya i10 varit en försäljningssuccé. Nu släpper Hyundai en ännu tuffare specialversion av modellen. i10 ”Black Line” har en rad detaljer som får bilen att sticka ut ännu mer. Bland annat en svart inredning med grå/svart klädsel samt antracit-färgad paneldekor. Andra specialdetaljer är backspeglar i blanksvart pianolack och en Black Line-dekal på b-stolpen.

Black Line-versionen av i10 är topputrustad med Hyundais Premium-paket. Det innebär bland annat att bilen har en eluppvärmd läderratt, farthållare, stöldlarm, automatisk klimatanläggning (ACC) och parkeringssensorer bak. Du har även Bluetooth för handsfree med röststyrd telefonkoppling och trådlös mediestreaming, som kontrolleras via rattknappar.

Hyundai i10 Black Line rullar dessutom på 15-tums lättmetallfälgar. Den trecylindriga 1.0-litersmotorn på 66 hästkrafter är pigg men samtidigt snål – med manuell 5-växlad växellåda drar den 4,7 liter/100 km vid blandad körning. Modellen finns även med en 4-stegad automatväxellåda som tillval. Priset för Hyundai i10 Black Line ligger på cirka 119 900 kronor.

Säkerhet är högsta prioritet för Hyundai och nya i10 utnyttjar teknologi från större och dyrare bilar, vilket gör modellen till en av de säkraste bilarna i sin klass. En rad aktiva och passiva säkerhetsdetaljer ger maximalt skydd för passagerare och fotgängare.

Aktiva säkerhetsdetaljer som antisladdsystem (ESP) med elektronisk stabilitetskontroll (VSM) är standard, liksom ett övervakningssystem för däckens lufttryck. Hyundai i10 Black Line har dessutom ställbar höjd på säkerhetsbältena fram, samt backstartsassistans (HAC).

Både Teknikens Värld och Vi Bilägare har i olika test utsett nya Hyundai i10 till den bästa modellen i klassen under förra året. Tidningarna hyllade bilens köregenskaper, utrymmen och låga kostnader. Och i10 kom med på topplistan när motorsajten Auto Express rankade de bilmodeller som totalt erbjuder den lägsta driftkostnaden.

Nya Hyundai i10 har dessutom plockat hem en rad priser och utmärkelser, exempelvis ”Red Dot” – av många betraktat som världens mest åtråvärda i pris för design och innovation. Tidningen Top Gear dubbade modellen till ”Årets fynd”. Franska tidningen L’Argus utsåg den till “Årets bästa storstadsbil”– och den brittiska bilportalen CarBuyer utnämnde nya i10 till ”Årets bil”, samt ”Årets bästa storstadsbil”. Listan kan göras lång.

Hyundai i10 omfattas, som alla andra nya Hyundai-modeller, av företagets generösa garantipaket. Det inkluderar bland annat 5 års Nybilsgaranti med fri körsträcka och 5 års Vägassistans.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se