Hyundai lanserar ny sportcoupé med försäljning via nätet

Hyundai lanserar ny sportcoupé med försäljning via nätet

Genesis Coupe är Hyundais egen Grand Turismo och fick sitt genombrott i samband med Super Bowl-reklamen i USA. Idag är det officiell säljstart i Sverige. 24 exemplar kommer att säljas via en unik kampanjsajt.

I Sverige har Hyundai funnits i 20 år, men aldrig har så många spektakulära bilar lanserats. Nu släpps GT-modellen Genesis Coupe, som i V6-utförande är Hyundais hittills snabbaste produktionsmodell.

Hyundai tar ett lite annorlunda grepp och kommer att sälja 24 exemplar via kampanjsajten hyundai.se/genesis. Denna bakhjuldrivna sportcoupe finns med två motoralternativ, en V6:a på 3,8 liter med 6-stegad automatlåda och paddlar vid ratten för sekventiell växling samt en 2,0-liters rak turbofyra med en 6-växlad manuell växellåda. Genesis Coupe 2.0T Sport kostar 309 900 kronor och Genesis Coupe 3.8 V6 GT kostar 349 900 kronor.

Genesis Coupe lanserades i USA med den uppmärksammade reklamfilmen Epic Lap under Super Bowl. En film gjord av reklambyrån Goodby, Silverstein & Partners i samarbete med Smashing Pumpkins Billy Corgan och precisionsföraren Rhys Millen.

Sportcoupén markerar starten på en ny era för Hyundai under företagets nya varumärkesslogan "New Thinking. New Possibilities”, som just nu lanseras med en stor TV-kampanj.

Genesis Coupe har fått mycket bra recensioner av svenska motorjournalister och är ett bra exempel på Hyundais satsning på modern premium, som handlar om att lyfta varumärket och göra ”premiumvärden” tillgängliga för flera.

2010 blev ett rekordår på den europeiska marknaden. Enligt Interbrands globala varumärkesmätning, är Hyundai också det bilmärke som snabbast ökar i värde, och värderas till 35 miljarder kronor, strax efter Audi men före Porsche och Ferrari.

oOo

Fakta och bilder på Genesis Coupe:

Kampanjsajt för Genesis Coupe: www.hyundai.se/genesis

För mer information, kontakta:

Roland Bägén, marknadschef, Hyundai Bilar, 08-50 60 50 24, 070-317 80 24  roland.bagen@hyundai.se

Ann Sundfeldt, PR-chef, Hyundai Bilar AB, 08-506 050 31, 070 317 80 31  ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 122 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2010 3,6 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.