Hyundai på IAA Mobility 2021.

Hyundai Motor presenterar ett koldioxidneutralt engagemang på IAA Mobility 2021

Seoul/München, september 6, 2021 — Hyundai Motor presenterade idag sitt åtagande att vara koldioxidneutrala till 2045. Hyundais integrerade strategi för att uppnå koldioxidneutralitet vilar på de tre pelarna; ren mobilitet, nästa generation plattformar och grön energi. Hyundai visar upp bredden på sitt elektrifierade modellprogram och de senaste lösningarna för framsteg inom positiv energi på årets IAA som äger rum från 6 till 12 september i München, Tyskland.

”I enlighet med vårt företags vision, Progress for Humanity är Hyundai Motor fast beslutna att göra det rätta för världen,” säger Jaehoon (Jay) Chang, President och CEO på Hyundai Motor Company. ”Klimatförändringar är en obestridlig utmaning som kräver allas största och brådskande uppmärksamhet. Hyundai Motor förbinder sig att bli koldioxidneutrala med globala produkter och verksamheter till år 2045. Dessutom kommer vi investera i renare transportlösningar och grönare energilösningar för att uppnå en bättre och mer hållbar framtid för alla.”

På IAA kan besökare se när företaget visar upp ett BEV-koncept, en helelektrisk robottaxi och en konstnärlig utställning av leveranskedjan för vätgas i Hall A1 på Messe München. IAA-besökare kan nå eventets olika platser via Hyundais Blue Lane[1]-tjänsten och erbjuder möjlighet att uppleva tillverkarens senaste fordon, inklusive IONIQ 5, NEXO, KONA Electric och Elec City Fuel Cell-buss.

Hyundais presentation på IAA finns även tillgänglig digitalt. Filmen från presskonferensen är uppladdad på Hyundai Motor Worldwides YouTube-kanal.

”Med en ny plats och ett live-digitalt hybridformat är årets IAA mycket annorlunda jämfört med tidigare evenemang och vi är mycket glada att vi än en gång deltar som utställare”, säger Michael Cole, President och CEO på Hyundai Motor Europe. ”Vi är glada över att få dela med oss av vår framtida företagsvision som sträcker sig bortom fordonsmobilitet. Förutom det så målar vi även upp färdplanen mot att möjliggöra ett koldioxidneutralt samhälle. Något som är absolut nödvändigt eftersom planetens framtid står på spel.”

Vägen mot Koldioxidneutralitet

Vid årets IAA åtar sig Hyundai Motor att minska sina koldioxidutsläpp till 75 procent under 2019 års nivå innan 2040. Hyundai skall uppnå koldioxidneutralitet i sina produkter och globala verksamheter till år 2045.

Hyundai Motors integrerade, multidimensionella strategi för koldioxidneutralitet består av tre pelare: utöka sortimentet för ren mobilitet, utveckla nästa generations plattformar och investera i gröna energilösningar och tekniker.

Pelare 1: Ren Mobilitet

Sedan presentationen av sin första EV-konceptbil 1991 har Hyundai Motor gjort framsteg mot minskade koldioxidutsläpp genom sitt ledarskap inom ren mobilitet.

Hyundai Motor förbinder sig att gradvis öka försäljningsandelen för nollutsläppsfordon (ZEV) under kommande år. Till 2030 har Hyundai som målsättning att 30 procent av deras globala fordonsförsäljning skall bestå av ZEV:s och till 2040 räknar företaget med att batterielbilar (BEV) och Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV) kommer stå för 80 procent av totala försäljningen företagsbilar.

Fördelat per region planerar Hyundai Motor att erbjuda enbart ZEV:s i Europa från och med 2035. År 2040 kommer Hyundai att fasa ut samtliga fordon som använder fossila bränslen på större marknader, vilket stödjer övergången till ren mobilitet.

Battery Electric Vehicle (BEV)

I augusti 2020 lanserade Hyundai Motor sitt nya IONIQ-varumärke för dedikerade BEV, vilket signalerar företagets engagemang för den elektrifierade mobilitetseran. Senare samma år presenterade Hyundai Motor Group, moderbolag till Hyundai Motor Company sin Electric-Global Modular Platform (E-GMP) för dedikerade BEV.

IONIQ 5 från Hyundai Motor, vilken lanserades i februari 2021 är varumärkets första BEV byggd på E-GMP. IONIQ 5 har satt ett nytt riktmärke som omdefinierar livsstilen för elektrisk mobilitet inklusive hållbara och innovativa funktioner som 400 V och 800 V multiladdning samt Vehicle-to-Load (V2L).

Hyundais nästa dedikerade BEV blir IONIQ 6 och hämtar inspiration från Prophecy EV Concept. En konceptbil som visas upp på IAA 2021. IONIQ 6 kommer att erbjuda BEV-upplevelser med fokus på specialanpassade, miljövänliga lösningar som skall kunna tilltala alla livsstilar.

Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV)

Hyundai Motor har investerat i bränslecellsteknik under mer än 20 år. Hyundai lanserade ix35, världens första massproducerade FCEV, redan 2013, följt av NEXO, världens första dedikerade vätgasdrivna SUV i 2018. Förra året levererade företaget XCIENT Fuel Cell, världens första serietillverkade bränslecellsdrivna lastbil till kunder i Schweiz. Hyundai presenterade även nyligen sin Elec City Fuel Cell-buss i München. En buss som nu genomgår slutliga testfasen i Europa.

På IAA presenterar Hyundai sin plan för utveckling av passagerar-FCEV de kommande åren. Under 2023 skall Hyundai introducera nästa version av NEXO och en vätgasdriven Multi-Purpose Vehicle-modell (MPV). Hyundai planerar även att lansera en stor bränslecells-SUV efter 2025.

Hyundai Motor kommer dessutom erbjuda sina drivlinor med bränsleceller till alla typer av mobilitetsflottor och användningsområden.

Pelare 2: Nästa generations Plattformar

Hyundai Motor har gjort stora investeringar inom affärsområdet nästa generations transportplattformar. Investeringar som inkluderar ett antal innovativa mobilitetsalternativ för att ta sig från punkt A till B, som exempelvis UAM och autonoma fordon. Lösningar som erbjuder ökad frihet och mobilitet utan att göra avtryck på miljön. Dessa plattformar ligger också i linje med företagets vision – Progress for Humanity och visar än en gång Hyundais engagemang för att förbättra levnadsstandarden i stadsmiljöer för framtida generationer.

IONIQ 5-baserad Robotaxi

Hyundai Motor presenterar för första gången sin banbrytande robotaxi-modell på IAA Mobility 2021. Hyundai har samarbetat med Motional, en global ledare inom förarlös teknologi, för att utveckla ett SAE Level 4 autonomt fordon baserat på IONIQ 5.

Med ett stort antal sensorer monterade på Hyundais senaste dedikerade BEV-modell har robotaxi en teknikdriven design som framhäver innovationen bakom den autonoma verksamheten. Bilen är utrustad med passagerar-fokuserat gränssnitt som låter resenärerna intuitivt interagera med bilen under färd. Motional planerar att börja transportera passagerare i den IONIQ 5-baserade robotaxin samtidigt som de lanserar sin helt förarlösa tjänst under 2023.

Urban Air Mobility (UAM)

På CES 2020 introducerade Hyundai UAM-konceptmodellen S-A1 som utvecklas baserad på fyra principer: säker, tyst, prisvärd och passagerarorienterade lösningar. Hyundai Motor planerar att lansera en helt elektrisk UAM-modell optimerad för intra-city-bruk under 2028. Till 2030 siktar företaget mot att lansera regional luftmobilitet som länkar samman olika städer.

Pelare 3: Grön Energi

Hyundai Motors koldioxidneutrala strategi sträcker sig bortom övergången till ZEV. Den har som mål att tillhandahålla renare och grönare energilösningar för alla. Något som inkluderar inte bara användning av förnybar energi i företagets produktionsanläggningar utan även att göra långsiktiga investeringar i framtidens teknologi, som exempelvis grön vätgas, baserad på förnybar energi, Vehicle-to-Grid (V2G) och Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS).

Grön Vätgas

Grön vätgas som utvinns från elektrolys av vatten genererat från energikällor med låg koldioxideffekt förväntas avsevärt minska koldioxidutsläppen. Hyundai Motor har investerat i globala startups, som exempelvis H2Pro för att gemensamt samarbeta inom utvecklingen av grön vätgas. Dessutom planerar Hyundai att etablera en infrastruktur för grön vätgas i länder med starkt regeringsstöd och behov av förnybara energilösningar.

Reducering av utsläpp från fabriker

Hyundai Motor har utfört ett stort antal åtgärder för att reducera mängden koldioxid och andra växthusgasutsläpp från produktionsprocesserna. Företagets åtgärder inkluderar att fortsätta med sina energiminskningsaktiviteter och bygga miljövänliga fabriker genom att konvertera dem till källor av förnybar energi som exempelvis solceller.

I juli gick Hyundai Motor samman med andra enheter inom Hyundai Motor Group för att ansluta sig till Climate Groups RE100, ett globalt initiativ dedikerat att nå 100 procent förnybar energi. Under detta åtagande blir Hyundai Motor Manufactoring Czech företagets första fabrik att helt ställa om sitt bruk av elektricitet till förnybar energi fram till 2022. Företaget har som målsättning att möta elektricitetsbehovet för över 90 procent av sina globala verksamheter med förnybar energi till 2040.

Hyundai åtar sig att driva hela sin globala verksamhet med förnybar energi år 2045.

Vehicle-to-grid (V2G)

V2G är den senaste tekniken som gör att energi kan skjutas tillbaka till elnätet från batteriet i en EV. Det möjliggör effektiv hantering av energi baserat på behov, speciellt under tider på dygnet med hög belastning, vilket minskar beroendet av fossila bränslen.

Hyundai driver för närvarande flera V2G pilotprogram med olika intressenter på marknaden. Företaget planerar att implementera V2G-funktionen i sina kommande BEV-modeller.

Second Life Battery Energy Storage System (SLBESS)
Hyundai strävar också efter att återvinna och omvandla uttjänta batterier i ett nytt affärsområde för energilagringssystem. Hyundai arbetar för närvarande med olika energipartners för att driva pilotprojekt inom kommersiell återanvändning av EV-batterier. Företaget planerar att testa en mindre applikation av SLBESS i Tyskland under det kommande året.

”IAA Mobility är det perfekta tillfället för att avslöja vår globala vision om koldioxidneutralitet. IAA är ännu en milstolpe längs den hållbara resa som vi färdats längs i flera år. Hyundai Motor står fast i vår strävan mot koldioxidneutralitet och att leda vägen inom utveckling av holistiska lösningar, säger Thomas Schemera, Global Chief Marketing Officer på Hyundai Motor Company.

“Som leverantör av smarta mobilitetslösningar strävar Hyundai också efter att tillhandahålla energilösningar för både företag och hela samhällen. Klimatförändringar kommer inte att lösas utan en samlad insats. Under de kommande månaderna skall vi sträva efter att göra mer för miljön via flera hållbarhetsprojekt, och inbjuder alla att följa med på vår resa mot en renare framtid”, tillägger Schemera.

White Paper

Mer detaljer om Hyundai Motors väg mot en koldioxidneutral framtid kan läsas här, i företagets white paper med start den 7 september.

[1] För mer information om IAA Mobility 2021 Blue Lane-tjänst, besök: https://www.iaa.de/en/mobility/for-exhibitors/become-an-exhibitioner/advantages-formats/blue-lane

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.