Hyundai Motor i30 N deltar i Endurance Race på Nürburgring.

Hyundai Motor testkör nära produktionsklar i30 N i VLN-tävling på Nürburgring inför stundande 24-timmarslopp

11 april, 2017 – En nästan produktionsfärdig i30 N, den första modellen från Hyundais prestandamärke N, deltog i VLN-tävlingen på Nürburgring lördagen 8 april 2017. Tävlingen var en förberedelse inför det världsberömda 24-timmarsloppet ADAC Zürich på Nürburgring i slutet av maj, där Hyundai Motor kommer att delta med två bilar. Hyundai Motors ingenjörer från Namyang i Sydkorea och företagets europeiska forsknings- och utvecklingscenter kommer tillsammans att vässa bilens prestanda inför den globala lanseringen senare i år.

Långloppet på världsberömda Nürburgring Nordschleife i Tyskland gav Hyundai Motor chansen att hårdtesta i30 N med tekniska specifikationer som ligger mycket nära produktionsmodellen. Nya i30 N fick mäta musklerna med en rad bilar från andra tillverkare som modifierats kraftigt för att klara den utmanande VLN-tävlingen.

”Vi vill ge vårt prestandamärke mycket racingerfarenhet och därför är det viktigt att vi deltar med minimala modifieringar”, säger Albert Biermann, ansvarig för fordonstester och prestandautveckling på Hyundai Motor. ”Det är på Nürburgring som en stor del av testerna och chassiutvecklingen för i30 N har skett.”

De bilar som Hyundai Motor tävlar med är utrustade med en 2,0-liters turbomotor med manuell sexväxlad växellåda – exakt samma drivlina och växellåda som kommer att användas i produktionsmodellen av i30 N. Tävlingarna ger Hyundai Motors ingenjörer tillfälle att identifiera områden som fortfarande kan förbättras för att ytterligare vässa i30 N:s prestanda.

Hyundai Motor har ett eget testcenter på 3 600 kvadratmeter vid Nürburgring som drivs av Hyundai Motor Europe Technical Center. Där drar det Tysklandsbaserade tekniska teamet nytta av Nordschleifes 73 kurvor, doseringar på upp till 17 % och en höjdskillnad på omkring 300 meter för att utföra en rad krävande tester.

Hyundai i30 N beräknas lanseras till hösten i Sverige. Besök www.hyundai.se eller följ Hyundai Bilar på MyNewsDesk (http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai) för löpande information.

För mer information, vänligen kontakta:
PR- och Informationschef Hyundai Bilar AB
Mail: tobias.joelsson@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram