Hyundai Motorsport - Rally Sweden

Hyundai Motorsport laddar om inför Rally Sweden

Februari, 2017 – Hyundai Motorsport anländer till Rally Sweden (9-11 februari) redo att hålla samma tempo som gjorde att man länge ledde öppningsomgången av 2017 FIA World Rally Championship.

Nya Hyundai i20 Coupe WRC gjorde en imponerande debut i Monte-Carlo och säkrade hela sju etappsegrar åt teamet. Inkluderat en totalt överlägsen vinst för Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul i Power Stage. Den belgiska duon ledde rallyt med över en minut innan en olycklig incident på den näst sista dagen gjorde att de blev tvungna att lämna över segern till Sébastian Ogier.

Teamet tar med sig en massa lärdomar och stärkta av de inledande framgångarna i Monte-Carlo siktar man på sin tredje raka pallplats i Rally Sweden. Precis som vid inledningen kommer samtliga tre bilar till start med Hayden Paddon i bil #4, Neuville i bil #5 och Dani Sordo som slutade fyra i Monte-Carlo i bil #6.

Under ett klassiskt Rally Sweden justeras Hyundai i20 Coupe WRC för att kunna tackla den låga temperaturen och snötäckta vägarna. Aerodynamiken förändras exempelvis då förarna använder snövallarna för att styra in bilen på vägen. Av den anledningen har teamet med sig extra reservdelar till Sverige och adderar extra skydd för de luftfilter i fronten som annars sätts igen av snö och is. Speciella dubbdäck från Michelin kommer också användas vilket påverkar inställningen av bilens differentialväxel.

Teamchefen, Michel Nandas tankar om förberedelserna: ”Rally Sweden kommer sätta oss på ett ganska unikt prov men det har visat sig vara ett framgångsrikt rally för oss och vi hoppas på att kunna fortsätta trenden. I Monte-Carlo fick vi tydliga besked om att vår Hyundai i20 Coupe WRC är rejält konkurrenskraftig och pålitlig. Vi hade ett litet problem med servostyrningen men det är löst nu. Förra omgången gav oss kanske inte de resultat vi hoppats på men Thierrys tidiga ledning och våra totalt sju etappsegrar visade att bilen har rejäl potential. Det har varit lite växlande väder på sistone och det har påverkat våra tester i Sverige en aning. Nu hoppas vi att det skall snöa rejält så det blir ytterligare ett klassiskt Rally Sweden nästa vecka”.

Förra året gick det fort för Paddons och Kennards bil. De imponerade med två etappsegrar och en total andraplats. Förhoppningarna är att de kan prestera minst lika bra även i år.

Paddon berättar: ”Rally Sweden är som ett snötäckt sagolandskap. Tillsammans med Finland är det ett av mina favoritrallyn. Det är snabbt och maxat med hopp. Känslan av att köra på snö och tackla snövallarna går inte att beskriva. Vi kom tvåa i Sverige förra året och vi hoppas på ännu bättre resultat i år. Speciellt när vi sett hur fort det går att köra nya Hyundai i20 Coupe WRC.”

Neuville och Gilsoul såg sig snuvade på segern i Monte-Carlo men det skall inte återupprepas i Sverige. År 2015 slutade duon på andraplats i Rally Sweden och med det i ryggen är man säkra på sina chanser.

Så här säger Neuville: ”Rally Sweden är ett unikt event i kalendern eftersom det är det enda där bilarna är utrustade med dubbdäck och vi kör på snö under hela rallyt. Det är också ett av säsongens snabbaste med medelhastigheter högre än vad vi kommer få uppleva någon annanstans i år. Vi har haft flera fina resultat i Sverige under åren och hoppas kunna bygga vidare på dem.”

Dani Sordo och Marti slutade på fjärdeplats i Monte-Carlo och känner att de nu har hittat fin rytm i sin Hyundai i20 Coupe WRC. En rytm som de kommer ta med sig till Sverige.

Kort om Rally Sweden 2017
Med sina 18 snötäckta etapper över hela 331.774 km är Rally Sweden WRC’s enda riktiga vinterrally.

Nästan 58 procent av etappsträckningarna är nya jämfört med 2016, vilket också inkluderar fredagens Hof-Finnskog-test som aldrig har körts förut. För att eftersträva lite mer vinterlika förhållanden har även serviceparken flyttats längre norrut till Torsby i år.

Tävlingarna inleds på torsdagen med en specialsträcka på Färjestads Travbana i Karlstad. En 1.9 km lång och väldigt publikvänlig etapp. Hit återvänder bilarna igen för ytterligare en omgång på lördag kväll. På fredagen körs en etapp över gränsen in i Norge. På lördagen körs sedan sju etapper varav två genom Vargåsen med spektakulära Colin’s Crest Award. Ett pris som vunnits två gånger tidigare av Hyundai Motorsport (2014/2015) för längsta hopp. Söndagens Power Stage avslutas sedan i Torsby servicepark.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram