Hyundai Motorsport och Neuville säkrade andraplats i Tour de Corse

Hyundai Motorsport och Neuville säkrade andraplats i Tour de Corse

• Hyundai Motorsport knep ännu en pallplats i WRC när Thierry Neuville avslutade Tour de Corse på andra plats.
  • Alla teamets tre bilar slutade bland de tio bästa med Hayden Paddon inom topp sex och Dani Sordo på en sjunde plats.
  • Hyundai Motorsport har nu säkrat pallplats på sju av säsongens hittills tio genomförda rallyn.

Oktober 3, 2016 – Hyundai Motorsport lyckades i helgen nå målet man satt upp för Tour de Corse, nämligen att säkra minst en plats på pallen. Den belgiska duon med Thierry Neuville vid ratten och kartläsaren Nicolas Gilsoul körde praktiskt taget felfritt och avslutade rallyt på en total andraplats. Det innebar deras fjärde placering på pallen och Hyundai Motorsports åttonde för säsongen.

Alla tre av teamets New Generation i20 WRCs summerade rallyt framgångsrikt med Hayden Paddon och John Kennard på sjätte plats, precis före Dani Sordo och Marc Martí. Det resulterade i att man nu har plockat hem 227 poäng i tillverkarmästerskapet och tryggat en total andraplats.

Hyundai Shell World Rally Teams förare Neuville (#3 New Generation i20 WRC) var närmast att utmana rallyvinnaren Sébastian Ogier och fick kämpa hårt för andraplatsen. Han lyckades med detta också ta sig upp till en total tredjeplats i förarmästerskapet med 112 poäng.

Neuville berättar: “Det var en tuff men spännande helg. Vi gjorde inga misstag under de svåra etapperna utan körde ett nästan felfritt rally. Alla i teamet presterade fantastiskt och jag är väldigt nöjd med vad vi åstadkommit. På lördagen lyckades vi skapa en lucka till Andreas Mikkelsen som låg på tredjeplats och då kunde vi fokusera på att bara ta bilen tryggt i mål under söndagens etapper. Tillsammans med min nya mekaniker har jag gjort löpande förbättringar på bilen och jag är mycket nöjd med helgen. Nu känner jag att vi fått upp momentum sedan Sardinien så jag hoppas att vi kan fortsätta i samma stil när vi startar i Spanien.”

Hyundai Motorsport har nu tagit fyra raka pallplatser med seger i Sardinien, tredjeplats i Polen och dubbla topp tre-placeringar i Tyskland. Med bara tre resterande rallyn för säsongen ser teamet förhoppningar om att fortsätta den här trenden. Nästa tävling med Rally de España äger rum redan 13-16 oktober och då har Hyundai Motorsport fyra bilar till start då Kevin Abbring och Seb Marshall återvänder till WRC med sin R5.

Slutresultat Tour de Corse

S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 4:07:17.0
T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) +46.4
A. Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen Polo R WRC) +1:10.0
J.M Latvala / M. Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +1:35.6
C. Breen / S. Martin (Citroën DS3 WRC) +2:18.6
H. Paddon / J. Kennard (Hyundai New Generation i20 WRC) +2:36.1
D. Sordo / M. Martí (Hyundai New Generation i20 WRC) +3:06.9

E. Camilli / B. Veillas (Ford Fiesta RS WRC) +4:53.9
M. Østberg / O. Floene (Ford Fiesta RS WRC) +5:37.7
E. Evans / C. Parry (Ford Fiesta R5) +6:26.6

2016 FIA World Rally Championship resultat förarmästerskapet
S. Ogier 195 points / A. Mikkelsen 127 / T. Neuville 112 / H. Paddon 102 / J. M. Latvala 101 / D. Sordo 92 / M. Østberg 80 / K. Meeke 54 / O. Tanak 53 / C. Breen 35 / E. Camilli 27 / H. Solberg 14 / S. Lefebvre 12 / E. Lappi 12 / M. Prokop 12 / T. Suninen 8 / M. Ligato 6 / E. Evans 6 / P. Tidemand 6 / L. Bertelli 4 / K. Abbring 4 / J. Kopecky 3 / N. Fuchs 2 / A. Kremer 2 / V. Gorban 1 / K. Kruuda 1

2016 FIA World Rally Championship reultat tilllverkarmästerskapet

För mer information, vänligen kontakta:
PR- och Informationschef Hyundai Bilar AB
Tfn: 0733-380 770
tobias.joelsson@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram