Hyundai nummer 1 000 000 har rullat av bandet i Tjeckien

Hyundai nummer 1 000 000 har rullat av bandet i Tjeckien

·  En i30 blev den miljonte bilen som Hyundai tillverkade i Tjeckien

·  Över 10 000 nya jobb har skapats i och med den nya fabriken

·  Hyundai köper årligen komponenter för 1,3 miljarder euro från europeiska leverantörer

Den miljonte bilen som tillverkats vid Hyundais fabrik i Nosovice i Tjeckien blev en i30. Tillverkningen i fabriken startade 2008, då en i30 också blev den första bilen som rullade av produktionsbandet.

Hyundai har investerat 1,2 miljarder euro i HMMC-fabriken (Hyundai Motor Manufacturing Czech). Tillverkningen startade i november 2008, och innan året var slut hade man redan tillverkat 15 500 bilar. Ett andra skift tillkom i september 2009 för att möta den ökande efterfrågan på Hyundais bilar, som inte bara tillverkas i Europa utan också utvecklats och formgivits i Europa för Europa. År 2010 hade årsproduktionen nått 200 000 bilar, 2012 tillverkade fabriken 300 000 bilar och nu har alltså den miljonte bilen producerats.

HMMC har en årlig omsättning av 3,2 miljarder euro och betalar varje år ut löner på ca 47 miljoner euro. Närmare 3 500 personer är direkt anställda vid fabriken och ytterligare 7 000 hos underleverantörer.

Framgångarna i Europa har varit stora under senare år och fabriken i Tjeckien är en bidragande del i den framgången. Där tillverkas de två mest sålda Hyundai-modellerna i30 och ix35 i en takt av en bil i minuten. HMMC tillverkar även ix20.

Hyundais europeiska fabriker, i Tjeckien och Turkiet, tillverkar tillsammans 70 procent av de Hyundai-modeller som säljs i Europa.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland