Hyundai och Holmgrens skänker bil till Bäckadalsgymnasiet i Jönköping

Hyundai och Holmgrens skänker bil till Bäckadalsgymnasiet i Jönköping

Igår räckte Hyundai och Holmgrens Bil i Jönköping över nycklarna till en Hyundai Santa Fe till Bäckadalsgymnasiets rektor Rune Holmqvist och en skara första års-elever. Det är den andra bilen som Hyundai och Holmgrens skänker till skolan, i syfte om att berika skolans fordonsprogram.

Stockholm den 12 november 2014

Hyundai har samarbeten med flera gymnasieskolor i landet som har ett fordonsprogram i utbildningsutbudet. Det handlar mestadels om att eleverna har moderna produkter och utrustning för utbildning. Bilarna som skänks är samma modeller som Hyundai har ute i trafik. Det är också främst Hyundais succémodeller som i30, i40 och Coupé som skänkts till skolorna, och nu senast en Santa Fe – Hyundais kanske mest populära bilmodell någonsin.

Ola Borgernäs är servicemarknadschef på Hyundai i Sverige och hoppas att bilen blir uppskattad bland eleverna:

- Fordonsprogrammet måste spegla verkligheten och det viktigt att eleverna får praktisera på moderna bilar med den senaste tekniken inom branschen. Att kunna bidra med Hyundais senaste produkt med all tillgänglig teknik och utrustning är speciellt värdefullt för eleverna och inte minst för fordonsbranschen. Hyundai har ett väl utbyggt nätverk av serviceverkstäder runt om i landet och det kommer alltid finnas ett stort behov av duktiga mekaniker och samarbetet med landets gymnasieskolor är mycket viktigt för oss, säger Ola.

Det var Holmgrens Bil i Jönköping som stod för själva överlämningen, tillsammans med Ove Scott som arbetar med den tekniska utbildningen på Hyundais svenska huvudkontor i Stockholm. Det är andra gången som Hyundai och Holmgrens skänker en bil till gymnasiet. Första gången var 2006 och då rörde det sig om en Hyundai i30.

På Holmgrens hoppas man att bilen ska ge eleverna expertkunskaper. Ulrik Karlsson, divisionschef service på Holmgrens, berättar:

- Hyundai är ett av våra viktigaste varumärken och en viktig samarbetspartner för oss. Att ge eleverna rätt verktyg för att få expertiskunskap om specifika märken tror jag verkligen ger bra förutsättningar ute i arbetslivet.

Bifogat med denna pressrelease finns ett antal bilder från överlämningen, fri för användning.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Regioner

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Holmgrens Bil, www.holmgresbil.se grundades 1960 i Jönköping och har i dag ca 540 personer anställda på anläggningar runt om i södra Sverige. Hyundai saluför vi på samtliga orter: Jönköping, Nässjö, Vetlanda, Värnamo, Växjö, Ljungby, Vimmerby, Västervik, Oskarshamn, Kalmar, Karlskrona, Borås och Göteborg.