Supernal S-A2 Product Concept.

Hyundai och Supernal debuterar eVTOL Product Concept - en imponerande framtid för flygtrafiken på CES 2024

LAS VEGAS, 9 januari 2024 – Supernal LLC – Hyundai Motor Groups Advanced Air Mobility (AAM)-företag – presenterade idag S-A2, sitt produktkoncept för elektrisk vertikal start och landning (eVTOL) på CES 2024. Fordonet, som har plats för en pilot och fyra passagerare, utgör den senaste milstolpen i Supernals strävan efter att kommersialisera säker, effektiv och prisvärd luftfärd för vardagsresenärer.

S-A2 bygger vidare på företagets vision S-A1, som debuterade på CES 2020, och kombinerar innovativ flygteknik med Hyundai Motor Groups designestetik för att skapa ett nytt transportsätt som snabbt tar människor från punkt A till punkt B i stadsområden. Supernal planerar att uppnå säkerhetsnivåer som motsvarar kommersiell luftfart och möjliggöra kostnadseffektiv tillverkning av sina fordon inför lansering på marknaden 2028.

"Redan från start har Supernal haft uppdraget att skapa rätt produkt för rätt marknad vid rätt tidpunkt", säger Jaiwon Shin, President för Hyundai Motor Group och CEO på Supernal. "Avtäckningen av S-A2 visar vårt outtröttliga åtagande att leverera på det uppdraget med en säker och effektiv fordonsdesign som ger en tydlig väg till marknadsinträde. Genom att dra nytta av vårt talangfulla team på 600 personer, de omfattande tekniska och affärsmässiga förmågorna hos Hyundai Motor Group och pålitliga leverantörer inom luftfart över hela världen, är Supernal redo att leverera en ny era av flygresor."

Tekniska Komponenter

S-A2 är en V-stjärtkonstruktion avsedd att färdas i 200 km/h på 500 meters höjd för att möta stadens operativa behov med resor på 40 till över 60 km, initialt. Den har en distribuerad elektrisk framdrivningsarkitektur och åtta svängbara rotorblad. När de tas i drift kommer Supernals fordon att vara lika tysta som en diskmaskin: 65 dB vid vertikal start och landning, samt 45 dB vid horisontell flygning.

Fordonet är utformat med fokus på säkerhet och hållbarhet samt passagerarkomfort. För att uppnå globala standarder för kommersiell luftfart har S-A2 en robust flygkroppskonstruktion med redundanta komponenter i kritiska system som drivlina, flygkontroller och flygelektronik. Konfigurationen med svängbara rotorblad kommer att driva fordonet både vertikalt och horisontellt med unik effektivitet. För att behålla överlägsen kvalitet och samtidigt vara kostnadseffektivt kommer fordonet att tillverkas med hjälp av Hyundais kapacitet för massproduktion.

"Supernals produktkoncept är resultatet av kreativitet och hårt arbete från ett team i världsklass.

S-A2 är designad för att till fullo utnyttja alla framsteg inom elektriska drivsystem som kommer att definiera nästa generation av luftfart," sa Ben Diachun, Chief Technology Officer på Supernal. "Från den här fasen kommer vi nu att utveckla konceptet till en banbrytande kommersiell produkt."

Medan Supernal fortsätter att optimera sitt fordon för certifiering, massproduktion och utökade användningsområden fokuserar företaget även på invändig modularitet och uppgraderbarhet av batteriet, inklusive möjligheten att byta ut batterimodulen vartefter tekniken utvecklas.

Estetisk Design

Supernals ingenjörsteam samarbetade med Hyundai Motor Groups fordonsdesigners för att skapa S-A2:s estetik – en fusion av design och funktionalitet – som kommer att attrahera flygoperatörer och skapa den föredragna AAM-passagerarupplevelsen. Olika färgpaletter och material markerar distinkta pilot- och passagerarsektioner av fordonet. Komponenter av flygklass som absorberar energi är integrerade i sätesramarna och bidrar till den övergripande rena, minimalistiska designen. Belysningen skiftar under olika faser av flygningen för att få kabinen att kännas större och för att ge visuella ledtrådar, som var man går in och ut ur fordonet.

"S-A2 är ett perfekt exempel på 'auto möter aero'. Genom att dra nytta av kompetensen hos Supernals framstående flygingenjörer och Hyundai Motor Groups världsberömda fordonsdesigners har vi skapat en mänskligt centrerad design som maximerar passagerarupplevelse och säkerhet", säger Luc Donckerwolke, President, Chief Design Officer och Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

Genom erfarenhet från att designa "smarta bilar" med liknande effektiva avtryck och nyligen prisbelönta elfordon har Hyundai Motor Groups designers också integrerat det senaste inom passagerarupplevelse och bästa praxis inom fordonsdesign i S-A2.

Med erfarenheten från design av effektiva ”smarta bilar” och prisbelönta elfordon, har Hyundai Motor Groups designers också integrerat det senaste inom passagerarupplevelse och fordonsdesign i S-A2.

Supernal på CES 2024

S-A2 visas inom Supernals Vertiport-utställning på CES 2024, belägen på Diamond-parkeringen bredvid West Hall på Las Vegas Convention Center. Den framtida "transportnoden" samlar Supernals holistiska vision för AAM och placerar S-A2 i en operationell miljö. Besökare har möjlighet att, under ett och samma tak, se produktkonceptet, genomföra simulering av en flygning över Los Angeles, lära sig om potentiella flygnätverk och tekniken som stöder dem, samt förstå hur vertiports och andra transportsätt kommer att skapa snabbare och smidigare stadsresor.

Vertiports utgör ett nyckelelement för kommersialisering av AAM, där de fungerar som ursprungs-, transfer- och destinationspunkter för flygresor via eVTOL och befintliga transportsätt. Tyst elektrisk flygning möjliggör att vertiports kan placeras i städer, vid flygplatser och andra platser för sömlös integration med befintliga transitalternativ. I kombination med förbättringar av flygtrafikledning och avancerad mikro-väderprognostisering kommer S-A2 och vertiports att underlätta mobilitet långt utöver vad befintlig och planerad markinfrastruktur kan erbjuda.

Klicka härför mer information om Supernal på CES 2024 och en visuell presentation av S-A2.