HYUNDAI PRESENTERAR HELT NY SANTA FE

* Ny sportig design * Ny modell med sju säten * Nya motoralternativ * Ny elektroniskt styrd fyrhjulsdrift med ESP Santa Fe presenterades för första gången år 2000 och blev en storsäljare i stora delar av världen. I USA slog den alla rekord och den koreanska biltillverkaren fick problem att producera bilar i den takt kunderna önskade. I Sverige startade Santa Fe-försäljningen 2001. Modellen blev på kort tid bästsäljare i SUV-segmentet. Hittills har nästan 12 0000 Hyundai Santa Fe sålts i vårt land och nu är det dags för nästa generation. Den nya bilen presenterades första gången i samband med Detroitmässan i januari 2006. Europapremiären skedde på Genève Motor Show 28 februari och snart är det dags att introducera den nya bilen i Sverige. Hyundai vässar konkurrenskraften ytterligare med att bland annat erbjuda en tredje sätesrad, vilket alltså gör bilen sjusitsig, och det tillsammans med en hel del förbättrade komfort- och trivseldetaljer. Nya Santa Fe har fått smäckrare linjer och de integrerade stötfångarna fram bidrar till ett riktigt aggressivt men på samma gång sofistikerat utseende. Nya Santa Fe är större, elegantare och erbjuder flera fördelar jämfört med den omtyckta föregångaren. Axelavståndet är nu 270 cm, vilket är 8 cm längre än den tidigare modellen. Den totala längden har ökats med 17,5 cm, bredden 7 och höjden 5, vilket förstås innebär att kupén bjuder på ännu bättre plats för såväl ben som huvud. Motorer Två motoralternativ erbjuds. Den ena är en 2.2-liters diesel på 150 hk vid 4000 varv/min och ett vridmoment på 335 Nm vid 1800-2500 varv/min. Den har common rail bränsleinsprutning, laddluftkylare, turbo med variabel turbogeometri (VGT), enkel överliggande kamaxel, 16 ventiler, cylinderblock i gjutjärn, topplock i lättmetall, cylindervolym 2 188 cm. Dieselmotorn driver en femväxlad växellåda, antingen manuell eller automat. Den andra motorn är en 2,7 liters V6-motor på 189 hk vid 6000 varv/min och ett vridmoment på 248 Nm vid 4000 varv kommer till Sverige. Bränsleinsprutningen är av multipoint-typ med variabelt insug (VIS). Dubbla överliggande kamaxlar, 24 ventiler, variabla ventiltider (CVVT). Cylinderblock och topplock är i lättmetall. Santa Fe med 2,7-liters V6-motorn kan fås med femväxlad manuell växellåda, alternativt 4-stegs automat. Santa Fe´s nya elektroniskt styrda fyrhjulsdriftsystem överför automatiskt kraften till de hjul som har bästa drivning och föraren kan dessutom manuellt låsa drivningen till 50/50-fyrhjulsdrift. Säkerhet Nya Santa Fe fortsätter på den inslagna vägen att standardisera den allra modernaste säkerhetsteknologin i samtliga Hyundais produkter. Santa Fe har sex krockkuddar, inklusive sidokrockgardiner för alla tre rader av sittplatser. Kombinationen av sidokrockkuddar och krockgardiner som skyddar både huvud och kropp vid en sidokollision, kan minska skadorna med upp till 45 procent, enligt uppgifter från IIHS (Insurance for Highway Safety) i USA. Samtliga Santa Fe-modeller har dessutom ESP (aktivt antisladdsystem), dubbla krockkuddar fram, passagerarkudden urkopplingsbar med nyckel, takmonterad krockgardin för fram- och baksäte samt tredje sätesraden, sidokrockkuddar i framstolarna, sidokrockskydd i dörrarna, 3-punktsbälten på samtliga platser, främre bälten justerbara i höjdled, bältesförsträckare, belastningsbegränsare och bältespåminnare (förarplats). Aktiva nackskydd för förare och framsätes passagerare, även ställbara i avstånd, justerbara nackskydd på samtliga platser. Förutom ESP är också elektronisk antispinnreglering (TCS) standard. Skrivbromsar fram och bak (fram ventilerade) är standard tillsammans med fyrkanals ABS-system som inkluderar EBD (Electronic Brake force Distribution) för optimal bromsverkan. Högt placerat bromsljus. Chassi Mycken möda har lagts på fjädringskomforten. Fram har Santa Fe fjäderben av McPherson-typ, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare. Bak är upphängningen av multilänktyp med skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare. Genom sänkt placering av de bakre stötdämparna har både kurvstabilitet och köregenskaperna förbättrats. Standardutrustning (GLS) Utöver det kompletta säkerhetspaketet ingår t.ex. luftkonditionering, stöldlarm, 17” lättmetallfälgar, dubbla sportavgasrör och dimljus som standard. Många lär uppgradera med det prisvärda Comfort-paketet (15 000:-) som bl.a. innehåller automatisk klimatanläggning (med dubbla klimatzoner och elektronisk luftkvalitetskontroll), farthållare, kyl/värmebox, läderklädd ratt, insynsskydd, tonade bakrutor och takreling med ställbara lastbågar. Nya Santa Fe kommer att introduceras i Sverige månadsskiftet mars/april 2006. Nya Santa Fe Föregående Santa Fe Längd, mm 4675 4500 Bredd 1890 1820 Höjd 1725 1675 Hjulbas 2700 2620 Spårvidd fram 1615 1540 Spårvidd bak 1619 1540 Markfrigång 200 207 Bränsletank 75 65 Däck 235/65R17/ 225/70R16 235/60R/18 Priser: 2,7 V6 från 249.900:- 2,2 CRDi från 264.900:- Garantier: Nya Sant Fe har förstås samma generösa garantipaket som övriga Hyundai-modeller; 3 års nybilsgaranti (obegränsad körsträcka), 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 6 års rostskyddsgaranti och 9 års/20 000 mils elektronikgaranti. Om Hyundai och Fotbolls-VM 2006. Hyundai är en av huvudsponsorerna av 2006 års Fotbolls-VM. I Sverige genomför Hyundai en rad VM-aktiviteter. En gigantisk Goodwill boll, där svenska folket kan skriva sina lyckönskningar, kommer att finnas vid flera orter och evenemang under våren. Passionen för fotboll manifesteras i Hyundai-Cup som avgörs i maj och där vinnande lag kvalificerar sig till Amatör-VM. Hyundai genomför dessutom en slogantävling där vinnarförslaget kommer att pryda svenska landslagets spelarbuss under Fotbolls-VM. Hyundai sponsrar TV-sändningarna under Sveriges VM-matcher. Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag en av världens främsta biltillverkare med 68.000 anställda och en omsättning på 205 miljarder SEK. Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu