Nya Hyundai Santa Fe.

Hyundai presenterar nya Santa Fe med en mängd premiumuppgraderingar

Malmö, 4 juni 2020 – Nu släpper Hyundai de första bilderna och filmklippen på nya Santa Fe. Den förbättrade versionen av Hyundais flaggskepps-SUV har fått en stor mängd premiumuppdateringar och lanseras nu även som hybrid- och laddhybrid. Dessutom blir nya Santa Fe Hyundais första bil i Europa att baseras på företagets helt nya tredje generations bilplattform. En plattform som möjliggör förbättrad prestanda, effektivitet och säkerhet.

Uppgraderingen kommer precis i tid till 20-årsjubileumet för Hyundais ikoniska SUV. Bilen har sålts i Europa sedan 2001 och har hyllats i sitt segment för komfort, rymlighet, hög standard på funktioner och kupé. Den senaste omgången förbättringar gör nya Santa Fe till ett starkare premiumval för sina kunder. Förutom att för första gången kunna erbjuda val mellan hybrid eller laddhybrid har nya Santa Fe fått en ny självsäker och distinkt design tillsammans med en rad nya spännande teknik- och säkerhetsfunktioner.

”Vi har moderniserat nya Santa Fe med premiumfunktioner och estetik som med all säkerhet kommer vara tilltalande och ge mervärde”, säger SangYup Lee, Executive Vice President och Global Head of Hyundai Design Center. ” De djärva linjerna som sträcker sig från ena sidan till den andra och framifrån bakåt ger Santa Fe den robusta men ändå raffinerade designprofil som SUV-kunderna vill ha. Dessutom har vi fokuserat på att addera funktionalitet som skapar en familjefokuserad SUV som är ett rent nöje att köra.”

”Med en rad nya premiumfunktioner utvecklas nya Santa Fe ytterligare som premiumbil”, säger Andreas Christoph-Hofmann, Vice President Marketing and Product på Hyundai Motor Europe. ”Det visar än en gång att vi lyssnar på våra kunder och ständigt tillhandahåller de senaste funktionerna för att tillgodose deras behov. Precis så är även fallet när det gäller våra nya drivlinor. Med introduktionen av vår nya Santa Fe kommer hela SUV-serien att vara tillgänglig i elektrifierade versioner som sträcker sig från hybridlösningar till bränsleceller.”

En djärv ny design för en mer distinkt look

Nya Santa Fes exteriör gör ett unikt designavtryck i SUV-segmentet genom att kombinera en sofistikerad stil med en robust look. Den markerade fronten sticker ut med sin distinkta och breda grill som omsluter strålkastarna. Grillens 3D-mönstrade gallernät markerar och förstärker ytterligare bilens robusta karaktär. Unika och iögonfallande, T-formade varselljus i LED (DRL) skapar en signaturgrafik som är lätt att känna igen och innefattar även dubbelfunktionalitet som blinkers. På undre stötfångaren omfamnar den rejäla hasplåten det nedre luftintaget och bildar en klämform för att visuellt stärka grillens arkitektur. För att komplettera sin kraftfulla uppsyn framtill domineras hörnen av vertikalt placerade aerodynamiska intag som effektiviserar och förbättrar luftflödet samt förstärker det upprätta och robusta intrycket.

Med bredare hjulhus och nya lättmetallfälgar, inklusive 20-tumsfälgar som tillval förstärks den redan kraftfulla karaktären hos nya Santa Fe. Baktill bidrar den nya bakljusdesignen och horisontellt utsträckt grafik till att framhäva karossens bredd. En röd reflektor har dessutom adderats för att visuellt sammankoppla bakljusen. För att uppnå harmoni och förfinad känsla har Hyundais designers skapat en bakre stötfångare med fokus på att uppnå en lugnare och mer sofistikerad design av bilens bakdel. En form som understryker bilens breda och muskulösa hållning. Genom sin förfinade exteriör demonstrerar nya Santa Fe den mognadsgrad och självsäkerhet som återspeglar Hyundais premiumkvalitet.

Ny lyxpaketering och högkvalitativa inredningsalternativ

För första gången i en Hyundai erbjuds nya Santa Fe med ett Luxury Package som tillval för en ännu mer sofistikerad känsla. Exteriört inkluderar utrustningspaketet dedikerade 20-tumshjul kompletterat av främre och bakre stötfångararma som tillsammans med samt hjulhusbreddare är lackade i samma färg som övriga karossen (istället för standard mattsvart).

Nya Santa Fe erbjuder ännu mer utrymme, komfort och bekvämlighet jämfört med föregående modell. Den uppdaterade interiören förmedlar en helt ny känsla av lyx där varje komponent har omarbetats för att ge en premiumkänsla både visuellt och i känsla. Nya Santa Fe har fått en lägre instrumentpaneldesign, ny mittkonsol och en ny 10.25-tums pekskärm för AVN (Audio Video Navigation). Den svävande mittkonsolen med shift-by-wire-knappar är ansluten till instrumentpanelen i en jämn, svepande kurva. För första gången kommer nya Santa Fe med en Terrain Mode-väljare: ett kontrollvred placerat i mittkonsolen för att bekvämt låta föraren växla mellan olika körlägen.

Alla knappar är centrerade för att kunna användas både ergonomiskt och på ett intuitivt sätt.
Mugghållaren kan stängas när den inte används och facket under konsolen erbjuder ytterligare förvaring. Premiumuppdateringarna invändigt rundas av med ett nytt helt digitalt 12.3-tums instrumentkluster.

Effektiva och elektrifierade drivlinor

Efter populära Kona Electric och Hybrid, Hyundais bästsäljande kompakt-SUV, breddar företaget nu sin elektrifiering av SUV-serien till sitt europeiska flaggskepp. Nya Santa Fe blir försa modellen i Europa som börjar säljas med nya ”Smartstream” hybrid- och laddhybrid-drivlinor. Mer information om nya Santa Fes motoralternativ följer inom en snar framtid.

Ny plattform för ökad prestanda och förbättrad säkerhet

Nya Santa Fe är den första Hyundai-modellen i Europa och globalt Hyundais första SUV som baseras på den helt nya tredje generationens bilplattform från tillverkaren. Den nya plattformen möjliggör betydande förbättringar av prestanda, hantering, bränsleeffektivitet och säkerhet.

Genom ett system som kontrollerar luftflödet, förbättrar plattformen luftens rörelse genom motorrummet och gör att värmen kan spridas effektivare. Något som förbättrar stabiliteten i bilens nedre del. Bilstabiliteten förbättras ytterligare av att positionen för tung utrustning sänkts i plattformen, vilket minskar vikt och sänker tyngdpunkten. Aerodynamiken har också förbättrats så att luftmotståndet minimeras för att ge utmärkt bränsleeffektivitet, kraft och körprestanda.

De fasta punkterna för styrarmarna har placerats närmare mitten av framhjulen och bidrar till en smidigare hantering. Samtidigt förbättras prestanda för att minska vägljud och vibrationer genom förstärkta ljudabsorberande system i vibrationskänsliga delar.

Den nya plattformen medför också betydande förbättringar av kollisionssäkerhet tack vare stora tekniska uppgraderingar. Genom att använda en ny konstruktion som bland annat fördelar belastningen och integrerar ett starkt höghållfasthetsstål möjliggör det för bilen att bättre absorbera stöten vid en kollision samtidigt som det minimerar deformation av passagerarutrymmet.

Nya Santa Fe har svensk introduktion i början av 2021. Information om pris och utrustningsnivåer presenteras framöver.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 60 försäljningsställen och 85 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.