HYUNDAI REDO FÖR RALLY!

HYUNDAI REDO FÖR RALLY!

Hyundai är nu redo att åter satsa på WRC (World Rally Championship). På bilsalongen i Paris presenterades för första gången den färdiga versionen av rallybilen, som bygger på Hyundais nya i20-modell.

WRC är en av världens tuffaste motorsporttävlingar och den nya bilen har utvecklats för att klara de extrema kör-, terräng- och väderförhållanden som bilarna utsätts för under tävlingarna.

Hyundai drog sig ur motorsport 2003, men det långsiktiga målet har varit att skapa ett eget rallyteam i Europa för att utveckla en rallybil med rätt prestanda. Detta har alltså nu resulterat i den WRC i20 som presenterades i Paris.

Dagens WRC-bilar bygger på 1,6 liters produktionsmodeller, men de förses med dramatiska aerodynamiska förstärkningar, 4WD-system, turboladdade motorer, sekventiella växellådor, säkerhetsbur, avancerade bromssystem och många andra högteknologiska system och funktioner.

Nu startar arbetet med att bilda ett europeiskt rallyteam, exakt när man ska börja tävla avslöjades inte i Paris.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.