Hyundai skänker 115 000 kr till Gatans Lag

Hyundai skänker 115 000 kr till Gatans Lag

I våras gick Hyundai in som huvudpartner i fotbollsföreningen Gatans Lag, som arbetar för att besegra hemlöshet och socialt utanförskap genom fotboll. Via en provkörningskampanj som Hyundai anordnade under sommaren har företaget samlat in 115 000 kr till föreningen, en summa som kommer väl till pass när Gatans Lag nu ska bege sig till Chile för världens största fotbollsturnering för hemlösa, Homeless World Cup.

Stockholm den 11 september 2014

Det var i början av maj som Hyundai offentliggjorde sin roll som huvudpartner till fotbollsföreningen Gatans Lag. Hyundai har en lång och gedigen historia av partnerskap i fotbollssammanhang, bland annat då man är huvudsponsor för VM, EM och Confederations Cup. Men nu ville man bredda sitt engagemang till att även stötta den svenska organisationen Gatans Lag. Roland Bägén är marknadsdirektör på Hyundai i Sverige förklarar:

-  Hyundais sponsring av FIFA och UEFA är bland det största och mest långsiktiga inom sportvärlden, och VM och EM är en fantastisk höjdpunkt för många runt om i världen. Men det är lätt att man bara ser de stora mästerskapen på TV och glömmer fotbollens möjlighet att förändra livet för många människor. Så vi på Hyundai i Sverige bestämde oss bredda vårt engagemang och inleda ett samarbete med Gatans Lag som hjälper personer att komma tillbaka från ett socialt utanförskap.

Ett av föreningens största mål för året är att kunna ta sig till världens största fotbollsturnering för hemlösa, Homeless World Cup, i Santiago i Chile som pågår mellan den 19-26 oktober. Men att kunna ta sig till Chile med ett helt fotbollslag är allt annat än en självklarhet för en förening som arbetar ideellt. Därför anordnade Hyundai under sommaren en provkörningsaktivitet där varje provkörd Hyundai genererade en summa pengar till Gatans Lag. Samtliga av Hyundais 85 återförsäljare deltog, och när kampanjen var slut hade Hyundai samlat in 115 000 SEK till föreningen.

Elisabeth Anderton är verksamhetsansvarig på Gatans Lag och säger:

-  De pengar och den uppmärksamhet som kampanjen genererat är något vi aldrig skulle klarat av att uppnå på egen hand. Vi arbetar nu intensivt med förberedelser och med att få ihop finansiering till Sveriges deltagande i Homeless World Cup i Chile. Pengarna är totalt avgörande för oss i detta arbete. Vi ser mycket fram emot fortsatt samarbete - ett samarbete som gör verklig skillnad på många olika plan.

För att ytterligare uppmärksamma Gatans Lag och deras arbete spelade Hyundai även in en reklamfilm som gick under sommarens fotbolls-VM, där spelare från föreningen medverkade.

Sammantaget har kampanjen varit framgångsrik, inte enbart sett till den summa pengar som Hyundai har samlat in men också via reaktioner i sociala medier. Roland Bägén berättar:

-  Nästan varje dag har vi fått väldigt positiva kommentarer, inte minst på Twitter och Facebook, där många visat sin uppskattning kring vårt samarbete med Gatans Lag. Vi är nöjda med kampanjen, men Gatans Lags arbete tar inte slut vid Homeless World Cup, inte heller vårt samarbete med dem.

Se nedan länkar för mer information

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef
Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se