Hyundai släpper första svenska priserna på helt nya IONIQ 5.

Hyundai släpper svenska priser och öppnar för bokning av IONIQ 5

Malmö, 27 april 2021 – Den digitala världspremiären av helt nya IONIQ 5 följdes av rekordmånga förfrågningar från kunder både i Sverige och världen över. Aldrig tidigare har Hyundai upplevt ett så stort intresse för en ny modell. Nu släpper Hyundai de första svenska priserna och öppnar samtidigt upp för bokning av IONIQ 5 First Edition.

”Hyundai har länge legat i framkant inom elektrifiering av framtidens mobilitetslösningar. Med IONIQ 5 visar vi än en gång att Hyundai ligger i framkant. Med sin supersnabba laddning, möjlighet att ladda andra elbilar, fyrhjulsdrift och omfattande paket med avancerade assistansfunktioner är det inte konstigt att intresset från svenska kunder varit så stort,”säger Tobias Joelsson, PR Manager på Hyundai Sverige. ”När vi nu dessutom presenterar en konkurrenskraftig prislapp är jag övertygad om att IONIQ 5 snabbt kommer placera sig i topp bland sålda elbilar i Sverige.”

Kraftfull prestanda och oöverträffad snabbladdningskapacitet

Helt nya IONIQ 5 blir Hyundais första elbil baserad på den nya dedikerade elbilsplattformen E-GMP. En plattform som med sitt stöd för både 400 V- 800 V-laddning bland annat möjliggör snabbladdning på upp till 350 kW. Något som betyder att en IONIQ 5 kan laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Ett kortare laddstopp på fem minuter kan ge hela 100 km i räckvidd (WLTP).

IONIQ 5 är fylld med kraftfull prestanda och en mängd innovativa funktioner. Unikt för modellen är Vehicle-to-Load-tekniken (V2L) som gör att kunder fritt kan använda sin IONIQ 5 för att ladda andra elbilar eller elektrisk utrustning som exempelvis elverktyg och elcyklar. Som tillval finns dessutom möjligheten till solcellspaneler på taket. En innovativ funktion som tillför ytterligare ström till batteriet, förbättrar effektiviteten, ger ökad räckvidd och förhindrar urladdning.

Rymlig och anpassningsbar interiör med vardagsrumskänsla

Helt nya IONIQ 5 erbjuder med sina unika proportioner rymligheten och komforten hos en stor SUV, men i formen av en mellanklass-CUV. IONIQ 5 är både bredare och längre än Hyundai TUCSON. Med sin unika hjulbas på hela 3000 mm blir den dessutom 100 mm längre än Palisade, Hyundais stora flaggskepps-SUV.

Interiören präglas av en unik vardagsrumskänsla som tack vare bilens långa hjulbas höjer ribban för komfort och utrymme. Hållbara materialval, ett plant golv, rörlig mittkonsol och framsäten som kan fällas i nästan liggläge är bara några av detaljerna som skänker en bekvämare upplevelse för alla passagerare.

Även lastutrymmet imponerar med kapacitet från 527 liter till hela 1587 när andra radens säten är nedfällda. Framtill erbjuds ett främre lastutrymme på upp till 57 liter. Något som är extra användbart vid längre bagagekrävande resor.

Möjligheten att dra släp med elbilar har länge efterfrågats av svenska kunder. Ett önskemål som Hyundai svarar på genom att ge IONIQ 5 en dragvikt på upp till 1600 kg med bromsat släp.

First Edition

Från den 27 april 2021 har kunder möjlighet att boka First Edition, den första versionen av IONIQ 5 som lanseras i Sverige. IONIQ 5 First Edition håller en hög utrustningsnivå och erbjuds med det stora batteriet på 72,6 kWh samt val mellan bakhjulsdrift och 217 hk eller fyrhjulsdrift med 305 hk. Utrustad med 2WD har helt nya IONIQ 5 en räckvidd på 481 km medan AWD-versionen tar bilen 460 km enligt WLTP.

IONIQ 5 First Edition lanseras med 19-tums aluminiumfälgar och val mellan nio olika exteriörfärger, varav två unika i matt kulör. Exteriörfärger som går att kombinera med tre olika invändiga klädslar i miljöbearbetat läder och inredningsdetaljer i hållbara materialval.

Som standard kommer First Edition utrustad med en mängd innovativa funktioner vilka gör resan både säkrare och bekvämare. Modellen integrerar sömlöst digital teknik där en 12.3-tums pekskärm styr infotainmentsystemet samtidigt som ett lika stort digitalt 12.3-tums instrumentkluster utan kåpa kan skräddarsys efter kundens preferenser. För första gången i en Hyundai har IONIQ 5 en 44 tum stor Head-up Display med Augmented Reality-funktioner (AR HUD).

IONIQ 5 First Edition är uppkopplad med senaste versionen av Hyundai BlueLink Connected Car Services, Apple CarPlay och Android Auto. Dessutom håller högtalarsystemet högsta klass med BOSE Premium Audio som standard.

Modellen kommer utrustad med nästa nivå avancerade aktiva förarassistanssystem från Hyundai SmartSense. Funktionalitet som garanterar högsta säkerhet och bekvämlighet på vägen. Som första Hyundai-modell är IONIQ 5 utrustad med Highway Driving Assist 2 (HDA 2) och har bland annat även Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), 360-graders parkeringskamera på utrustningslistan.

IONIQ 5 First Edition lanseras med tvåhjulsdrift till ett lanseringspris på 544 900 kr och 579 900 kr med fyrhjulsdrift. Båda First Edition-versionerna finns i begränsat antal för bokning med leverans efter sommaren hos auktoriserade Hyundai-återförsäljare över hela landet.

Fullständiga specifikationer och utrustningslista för IONIQ 5 First Edition finns tillgängliga via denna länk från kl. 11:00 den 27 april: https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5

Fullt modellprogram med utrustningspaket och tillval för helt nya IONIQ 5 presenteras framöver.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.