HYUNDAI STARTAR SERIEPRODUKTION AV SIN VÄTGASBIL

HYUNDAI STARTAR SERIEPRODUKTION AV SIN VÄTGASBIL

Hyundai presenterade på bilsalongen i Paris att, ix35 FCEV bränslecellsbil, kommer att gå i serieproduktion i december 2012.

Målet är att bygga 1 000 bilar redan till 2015. Därefter är Hyundais planer en begränsad massproduktion av ix35 bränslecellsbilar, med målet 10 000 bilar.

Hyundai ix35 FCEV är utrustad med ett bränslecell-system på 100 kW och två vätgastankar på sammanlagt 700 MB (5,6 kg gas). Det effektiva utnyttjandet av bränslet gör att ix35 FCEV

klarar 31 km på en liter gas och räckvidden blir därmed 650 km på en tank. Mer än 95 procent av de viktiga komponenterna i ix35 FCEV har tillverkats med sydkoreansk teknologi. Skrymmande delar av bränslecellsystemet har minimerats för att motorn inte ska ta större plats än en konventionell förbränningsmotor.

Specifikationer:

Effekt                                  100 kW/136 hk

Energilagring                                           21 kW (batteri)

Vätgastank                          700MB (5,6 kg gas)

Topphastighet                     160 km/h

Max km/tankning               650 km

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.