Bengt Larsson, Dealer Development Manager på Hyundai Sverige och Robert Radomski, ägare av Autoklinik i Malmö.

Hyundai Sverige breddar Återförsäljarnätverket – öppnar Hyundai Arlöv tillsammans med Autoklinik i Malmö AB

Malmö, 12 november 2019 – Autoklinik i Malmö inleder samarbete med Hyundai Sverige och blir därmed ny återförsäljare av det sydkoreanska bilmärket. Hyundai är världens femte största biltillverkare och erbjuder marknadens bredaste utbud av elektrifierade bilar. Idag är Hyundai representerat hos 85 återförsäljare och verkstäder över hela landet. Anläggningen som får namnet Hyundai Arlöv kommer öka tillgängligheten för Hyundais kunder och stärker varumärkets närvaro i landets södra regioner.

”Vi är väldigt stolta över att tillsammans med Autoklinik kunna bredda vår närvaro i Södra Sverige. Deras moderna anläggning och kundfokuserade verksamhet blir en viktig del i utbyggnaden av vårt återförsäljarnätverk. En utveckling som behövs för att vi skall kunna möta kundernas ökade efterfrågan på Hyundais marknadsledande miljöbilsutbud”, säger Bengt Larsson, Dealer Development Manager på Hyundai Sverige.

Autoklinik grundades 1983 som en ren serviceverkstad. Sedan dess har företaget gjort en imponerande resa där de växt och utvecklat verksamheten tillsammans med sina kunder. Autoklinik har idag en personalstyrka på 30 personer som hjälper kunderna med allt från nybilsförsäljning till lackering av olyckliga skador.

”Att få öppna dörrarna och presentera Hyundais starka utbud av SUVar och elektrifierade bilar känns spännande. Det är också ett naturligt steg för Autoklinik som gör att vi kan ligga i framkant och erbjuda våra kunder både eftertraktade och framtidssäkrade produkter. Något som krävs i den branschomställning vi befinner oss i”, berättar Robert Radomski, ägare av Autoklinik i Malmö.

Hyundai strävar hela tiden efter att demokratisera modern och miljövänlig teknik. Redan 2013 lanserade biltillverkaren ix35 Fuel Cell, världens första serietillverkade vätgasbil. Kort därefter, i 2016 följde IONIQ, marknadens första bil att erbjudas som både elbil, elhybrid och laddhybrid. Idag erbjuder Hyundai marknadens bredaste utbud av elektrifierade bilar med andra generationen IONIQ, Kona Electric i kompakt SUV-format, nya vätgas-SUV: en NEXÖ och Tucson Mildhybrid.

Hyundai Arlöv startar sin försäljning i början av november 2019.

Mer information på:
https://www.hyundai.se eller http://www.autoklinik.se

Besöksadress Hyundai Arlöv:
Autoklinik i Malmö AB
Strömgatan 7

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.