Hyundai Sverige är ny partner till Team 31.

Hyundai Sverige inleder samarbete med mountainbike-laget Team 31 – skall tillsammans fokusera på glädjen i barns idrottande

• Hyundai Sverige och elitlaget inom mountainbike cross country – Team 31, har inlett ett flerårigt samarbete för att stötta lagets medlemmar Jenny Rissveds, Linn Gustafzzon och Kelsey Urban i sin satsning på UCI Mountain Bike World Cup.
  • Tillsammans skall Hyundai och Team 31 även inspirera och skapa möjligheter till en aktiv vardag för svenska barn genom idrott, lek och rörelse.

MALMÖ, 23 maj 2023 – Hyundai Sverige och det svenskbaserade mountainbike-laget Team 31 med flerfaldiga cross country-mästarinnan, Jenny Rissveds i spetsen, har inlett ett flerårigt samarbete.

Team 31 består av de aktiva medlemmarna Jenny Rissveds, Linn Gustafzzon och Kelsey Urban, vilka tillsammans slutade som total lag-trea i cross country-världscupen 2022 (UCI Mountain Bike World Cup).

Team 31 skapades med ett annat mål än att vinna tävlingar - viljan att få göra skillnad var drivande. Teamets mål är att ta sig bort från idrottens resultatfokusering och istället fokusera på att inspirera andra, framför allt barn, att vara aktiva. En förutsättning för det är, enligt Team 31, att fokusera på glädjen i idrottande och hur det hjälper barn (och vuxna) att få ett mer meningsfullt och hälsosammare liv, både fysiskt som mentalt.

Siffran 31 i lagnamnet står för 31:a artikeln i Barnkonventionen, vilken lyder: ”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.” Team 31:s mission är att uppmärksamma barns rättigheter i allmänhet och barns rätt till en meningsfull fritid i synnerhet. En av Team 31:s metoder är att anordna kostnadsfria aktiviteter för barn och att uppmana andra att göra detsamma.

”Vi är oerhört glada att få välkomna Hyundai till vår grupp av partners. Vi har lyckats samla pragmatiska och progressiva företag som stöttar vår syn på att idrott i första hand inte handlar om att vinna medaljer till varje pris,” säger Robert Whitlock, VD för Team 31. ”Vår tävlingsverksamhet för 2023 och inte minst världscupen är redan i full gång. Med Hyundai som partner får vi resurser att fokusera ytterligare på vår verksamhet utanför tävlingarna, vilket har varit ett av våra mål sedan vi startade teamet,” fortsätter Robert.

Team 31:s satsning på barnen ligger i linje med Hyundai Motor Companys vision ”Progress for Humanity” med strävan efter att skapa rörelsefrihet för alla människor och spela en avgörande roll i det globala samhällets omställning till ren energi. Hyundais vision om framtidens mobilitet bygger på det starka engagemang som biltillverkaren har för samhället. Mountainbike som sport är en förlängning av företagets produkter där styrka, framkomlighet och flexibilitet är några av värdeorden för Hyundais växande SUV-familj.

”Team 31 står för något annat än resultathets och medaljjakt. De har ett långsiktigt samt hållbart synsätt på idrott och rörelse, inte minst genom att inspirera och sänka tröskeln till en aktiv vardag för våra barn. Det är värderingar och ett förhållningssätt som går hand i hand med Hyundais engagemang för en hållbar framtid,” säger Tobias Joelsson, PR & Kommunikationschef på Hyundai Sverige. ”Vi ser fram emot att aktivt få stötta teamet i sina framgångar och skapa nya möjligheter till lek och idrott för ännu fler barn runtom i landet,” säger Tobias.

Tillsammans med Team 31:s övriga samarbetspartners kommer Hyundai genom olika aktiveter stötta laget i sina tävlingsframgångar och ta samhällsansvar för svenska barn.

För mer information om Team 31 besök www.team31.org