Nya Hyundai Tucson.

Hyundai TUCSON – Europas favorit-SUV uppgraderas

Offenbach, 27 mars 2024 – Sedan debuten 2004 har Hyundai Tucson erövrat hjärtat hos europeiska förare, etablerat sig som en bästsäljare och en favorit över hela kontinenten. Enbart under 2023 registrerades 158 056 enheter av den populära SUV:en i Europa, vilket markerar en märkbar ökning i försäljningen jämfört med föregående år.

Fram till mars 2024 har 746 836 enheter av den nuvarande, fjärde generationens Tucson producerats för Europa vid Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) och exporteras till 60 länder – några utanför kontinenten.

För att bygga vidare på sitt arv presenterar Hyundai en uppdatering av sin storsäljare, som stoltserar med en rad förbättringar, inklusive en uppdaterad design, innovativ teknologi, drivlinor som bättre återspeglar kundbehoven och ett förbättrat helhetspaket.

Ny design, samma klassiska utseende

Som ett ledande, kundcentrerat varumärke har Hyundai uppdaterat nya Tucson för att behålla samma progressiva attraktion som hos föregångarna, samtidigt som den introducerar spännande uppdateringar. Med ett elegant och modernt utseende, har Tucsons stötfångare designats om tillsammans med nya hasplåtar. Framtill har den änglavinglika ljussignaturen omtolkats med större varselljus och bibehållen halvspegeleffekt inbäddad i grillen, vilket tillsammans har finslipats med laserprecision och en ytbehandling som skapar en känsla av integrerad belysning.

Modellen stoltserar också med en uppdaterad uppsättning av lättmetallhjul samt introducerar fem fängslande nya färger: lanseringsfärgen Cypress Green Pearl, Ecotronic Grey Pearl, Ultimate Red Metallic, Jupiter Orange Metallic och Sailing Blue Pearl.

N Line-versionen förblir sportig men ändå mer raffinerad och elegant. Versionen får uppdateringar som inkluderar dedikerad design av främre och bakre stötfångare, uppdaterat grillnät, N Line-specifika 19-tumshjul, karossfärgade skärmbreddare och sidor.

Invändigt tar nya Tucson komfort och bekvämlighet till nya höjder, genom att introducera en rad uppdateringar som förbättrar upplevelsen i bilen för förare och passagerare. Bortsett från sätena och dörrarnas mittdel har interiören designats om helt, inklusive instrumentbrädan, mittkonsolen, ratten och mittarmstödet. Från den omformade ratten till de dubbla välvda 12,3-tums displayerna för instrumentering och infotainment, är varje detalj skapad med alla resenärer i åtanke. Instrumentpanelen har designats om för att anta en horisontell layout med en öppen bricka. Den dubbla automatiska temperaturkontrollen har också fått en ny display. Andra interiörförändringar inkluderar en ny typ av armstöd, införandet av vridreglage för shift-by-wire-växlingar framför ratten, och en uppdaterad design av dörrarnas överdel.

Även sätena har fått uppdaterat utseende med ett nytt mönster och nya materialalternativ (kombination av tyg & läder). För kunder som söker ytterligare anpassningsalternativ introducerar Tucson ett nytt interiörfärgpaket, Cypress Green. Tucson N Line får en egen uppsättning distinkta detaljer som tydliggörs i interiören, såsom röda sömmar och detaljer, till exempel den röda ringen runt motorns start/stopp-knapp, samt en textil mocka & läderinredning i Obsidian Black.

Ny teknik som ligger i framkant

Hyundai inser den avgörande rollen som teknologi spelar för att höja körglädjen hos kunderna. I ett djärvt kliv framåt har företaget utrustat nya Tucson med en mängd innovativa funktioner, som blandar det sofistikerade med funktionalitet, redo för nästa äventyr.

Underhåll och programvaruuppdateringar för Tucson har aldrig varit enklare, tack vare elektronisk kontrollteknologi som möjliggör Over-the-Air-uppdateringar (OTA). Detta förbättrar kundupplevelsen genom att säkerställa att fordonet alltid är utrustat med den senaste programvaran. Dessutom möjliggör OTA åtkomst till Features on Demand (FoD) samt de senaste navigations- och underhållningsfunktionerna.

Med en imponerande uppsättning av dubbla välvda 12,3-tumsskärmar som sömlöst integrerar instrumentering- och underhållningsfunktioner, levererar Tucson inte bara ett futuristiskt utseende utan erbjuder också ett intuitivt och omslutande gränssnitt. Den expansiva 12-tums projicerande Head-Up Displayen (HUD) lyfter ytterligare körupplevelsen genom att tillhandahålla den mest relevanta informationen direkt i förarens synfält för att minimera distraktioner.

Senare i år får Tucson stöd för Hyundai Digital Key 2.0, med Ultra-Wide Band-teknik. Denna teknik demonstrerar varumärkets åtagande till banbrytande uppkopplingsmöjligheter, och betonar bekvämlighet utan att kompromissa med säkerheten. Denna avancerade digitala nyckelteknologi eliminerar behovet av traditionella nycklar, vilket gör det möjligt för Tucson att låsas upp från några meters avstånd och startas utan att behov av att placera en smartphone på den trådlösa laddningsplattan.

Rear Occupant Alert (ROA) med radar är idealiskt för familjer. Tekniken varnar föraren när rörelse eller andning upptäcks efter att ha stigit ur bilen.

Intelligent Front-Lighting System (IFS) tar belysning av vägen framåt till en ny nivå. Matrixstrålkastartekniken anpassar sig automatiskt till vägförhållandena för att säkerställa optimal belysning för föraren samtidigt som den minskar bländning av andra längs vägen.

Imponerar kunder med uppdaterat funktionspaket

Kunder har länge hyllat Tucson för sin utrustningsnivå. Som svar tog Hyundai det till en ny nivå genom att utrusta fjärde generationens Tucson med ett ytterligare förbättrat funktionspaket, vilket befäster modellens marknadsledande position på en konkurrensutsatt marknad.

Hyundai strävar efter att möta dagens förares föränderliga behov. På säkerhetsområdet sträcker sig nya Tucson långt utöver det vanliga för att hålla sina passagerare säkra. Den utmärker sig med avancerade förarassistanssystem (ADAS), inklusive Crosswind Stability Control (CWC), som motverkar starka vindar vid höga körhastigheter genom att tillämpa partiell bromsning och styrmomentkontroll, vilket förbättrar körstabiliteten.

Utöver uppdaterade ADAS-funktioner har nya Tucson även anslutning via USB-C. Med tanke på den ökande förekomsten och effektiviteten av USB-C, har Hyundai antagit denna standard för att erbjuda snabbare dataöverföring och laddningskapacitet, perfekt för en mängd olika enheter.

Förfinade alternativ för grönare mobilitet

Strategiskt utvecklad för olika preferenser och miljön är uppdaterade Tucson tillgänglig med förbränningsmotor, som mildhybrid, hybrid eller laddhybrid. Ett betydande tillägg till Tucson-sortimentet är introduktionen av en tvåhjulsdriven laddhybrid senare i år, en introduktion som återspeglar Hyundais åtagande att utöka sina miljövänliga mobilitetslösningar.

För att främja utsläppsfri körning har Hyundai introducerat den andra generationen av Green Zone Driving Mode, en geofencing-funktion exklusiv för laddhybridvarianten. Denna banbrytande funktion möjliggör att bilen sömlöst övergår till ren eldrift vid körning i utvalda lågutsläppszoner eller områden med utsläppsrestriktioner, vilket ger förarna möjlighet att njuta av en grönare, mer hållbar körupplevelse.

Hybrid- och laddhybridversionerna erbjuder Paddle Regenerative Braking Mode när de körs i ECO-läge. Detta låter föraren justera intensiteten av regenerativ bromsning med paddelväxlarna på ratten, vilket ger tre nivåer av inbromsningskontroll för ökad bekvämlighet och bränsleeffektivitet.

Tucson är inte bara en bil; den är ett bevis på Hyundais engagemang för att överträffa kundförväntningarna. Med sin vinnande kombination av stil, teknik och hållbarhet, förblir Tucson det ultimata valet för förare som längtar efter det bästa.

Ansvarsfriskrivning: CO2- och utsläppsdata

• Nya Hyundai Tucson är för närvarande inte tillgänglig till försäljning. Bränsleförbrukning och CO2-värden för denna modell har ännu inte fastställts.

Om Hyundai Sverige
Hyundai har varit representerat i Sverige med försäljning sedan 1991. Hyundai Bilar Import AB ägs av danska Nic Christiansen Group som tog över den svenska distributionen 2018 och har idag ett nätverk av 62 försäljningsställen och 82 serviceverkstäder landet runt.

Om Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company grundades 1967 och finns representerat i över 200 länder med mer än 120 000 anställda, dedikerade till utveckling av framtidens mobilitet, runt om i världen. Baserat på varumärkesvisionen "Progress for Humanity", accelererar Hyundai Motor sin förvandling till en Smart Mobility Solution Provider. Företaget investerar i avancerad teknik som robotik och Urban Air Mobility (UAM) för att åstadkomma revolutionerande mobilitetslösningar, samtidigt som man strävar efter öppen innovation för att introducera framtida mobilitetstjänster. I strävan efter en hållbar framtid för världen kommer Hyundai att fortsätta sina ansträngningar för att introducera nollutsläppsfordon utrustade med branschledande teknik för bränsleceller och elbilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai, www.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.