Hyundai IONIQ 5 belönas 5 stjärnor i Euro NCAP tillsammans med helt nya TUCSON.

Hyundai TUCSON och IONIQ 5 belönas med 5 stjärnor i Euro NCAP

Stockholm, 4 november, 2021 – De tre nya Hyundai-modellerna TUCSON, IONIQ 5 och BAYON har alla fått toppbetyg från den oberoende fordonsbedömningsorganisationen European New Car Assessment Programme (Euro NCAP). Både TUCSON och IONIQ 5 uppnådde maximalt femstjärnigt säkerhetsbetyg medan BAYON belönades med fyra stjärnor.

Fordon som genomgår Euro NCAP:s säkerhetstester utvärderas i följande fyra kategorier: Skydd av vuxna, Skydd av barn, Skydd av oskyddade trafikanter och Förarstödsystem. Femstjärniga TUCSON utmärkte sig särskilt bra i kategorierna ”Skydd av vuxna” och ”Skydd av barn”. Även IONIQ 5 glänste i de kategorierna men presterade även utmärkt inom ”Förarstödsystem”. BAYON presterade bäst i ”Skydd av barn”.

”Det faktum att TUCSON och IONIQ 5 båda har uppnått maximalt femstjärnigt säkerhetsbetyg från Euro NCAP är ett bevis på att Hyundai inte bara är ledande inom framtidens mobilitetslösningar, utan även att våra modeller är bland de säkraste i Europa,” säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing and Product på Hyundai Motor Europe.

Säkerhetsfunktioner från Hyundai Smart Sense

Hyundais modeller är utrustade med aktiva säkerhets- och förarassistansfunktioner från Hyundai Smart Sense. Förutom att systemet med sju krockkuddar förbättrats för att ytterligare öka säkerheten för framsätespassagerare, inkluderar helt nya TUCSON:s säkerhetspaket nu även Highway Driving Assist (HDA), Blind-spot View Monitor (BVM), Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) och Forward Collision-avoidance Assist (FCA). På motorvägen får TUCSON hjälp av HDA med att anpassa farten, hålla avståndet till framförvarande bil och bibehålla positionen i körfältet. BVM visar en kamerabild av döda vinkeln i instrumenteringen när blinkers används. BCA övervakar bilens bakre hörn och varnar föraren när andra fordon upptäcks och applicerar differentialbroms vid behov. FCA bromsar automatiskt för att undvika kollisioner med bilar, fotgängare och cyklister. Funktionen inkluderar nu även Junction Turning, vilket utökar skyddsomfånget till att även förhindra kollisioner vid vänstersväng i korsningar.

IONIQ 5 är första Hyundai-modellen att erbjuda Highway Driving Assist 2 (HDA 2). HDA 2 gör motorvägskörning bekvämare genom att kombinera navigationsbaserad Smart Cruise Control (NSCC) med Lane Following Assist (LFA) och autonom körteknik Level 2. Funktionen använder den främre kameran, radarsensorer och navigationsdata för att styra hastighet, riktning, följesträcka och hjälpa föraren att byta fil.

Liksom övriga medlemmar av Hyundais SUV-familj, prioriterar BAYON säkerhet och levereras som standard med en omfattande lista Smart Sense-funktioner. Förutom säkrare motorvägskörning kan Driver Attention Warning (DAW) varna föraren när dåsig eller distraherad körning upptäcks. Leading Vehicle Departure (LVDA) varnar när föraren inte reagerar tillräckligt snabbt på framförförvarande fordon.

Hyundai tillverkar modeller som regelbundet har får högsta betyg i Euro NCAP. De senaste tilläggen TUCSON och IONIQ 5 ansluter till de redan femstjärnigt belönade modellerna i30, KONA, SANTA FE, IONIQ och NEXO.

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.