Ola Borgernäs, VD Hyundai Bilar och Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall  E-Mobility. Foto: Elisabeth Redlig
Ola Borgernäs, VD Hyundai Bilar och Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility. Foto: Elisabeth Redlig

Hyundai väljer Vattenfall som leverantör av laddboxar till sina elbilskunder

15 juni, 2017 – Hyundai Bilar och Vattenfall har ingått samarbete för att förenkla elbilsförarnas vardagliga laddbehov och tillsammans utveckla infrastrukturen för laddning av framtidens elbilar. Från den 15 juni kommer samtliga av Hyundais 90 auktoriserade återförsäljare runtom i Sverige kunna erbjuda laddboxar med installation tillsammans marknadens mest heltäckande partner.

”Hyundai är för oss en naturlig partner att samarbeta med och ligger i framkant när det gäller att möta marknadens behov av elbilar som ett alternativ till fossildrivna fordon. Vi ser därför Hyundai som en självklar partner då även vi strävar efter att leda utvecklingen mot ett fossilfritt Sverige. Att direkt vid bilköpet kunna erbjuda deras kunder en smidig och effektiv lösning för hemma-laddning är ett viktigt steg för att främja en storskalig introduktion av elbilar", säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Med en riktig laddbox i hemmet får elbilsägaren en snabbare och säkrare laddning. Dessutom får kunderna tillgång till InCharge – det publika och snabbt växande laddnätverket som du smidigt laddar vid med ett laddkort eller appen InCharge.

Ola Borgernäs, VD Hyundai Bilar berättar: ”Hyundai har inlett en resa mot 2021 där vi skall bli ledande asiatiska biltillverkare i Europa. Det innefattar också en stark satsning på miljöbilar med hela 14 nya lanseringar. För att kunna möta kundernas behov kräver det även att vi kan erbjuda de mest moderna och smidiga laddningslösningarna som finns. I Vattenfall har vi en likasinnad partner som hela tiden utvecklas med marknaden och säkerställer tillgång till både uppkopplad hemma-laddning men även ett kraftigt expansivt publikt laddnät i InCharge som från dagens nästan 270 laddstationer har ambitionen att till slutet av året nå minst 1 000.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PR- & Informationschef, Hyundai Bilar
E-post: tobias.joelsson@hyundai.se