Hyundais prisvinnande helt elektriska prestandabil har svensk premiär på eCarExpo Stockholm.

Hyundais helt elektriska hyper-hatch - IONIQ 5 N har svensk premiär på eCarExpo Stockholm

• Svensk premiär och säljstart för Hyundais prisbelönta helt elektriska hyper-hatch - IONIQ 5 N på eCarExpo Stockholm den 2–4 februari på Friends Arena.
  • Hyundais första elbil från N-varumärket levererar på N:s grundpelare som en Corner Rascal och Everyday Sportscar med Racetrack Capability.
  • IONIQ 5 N kombinerar imponerande prestanda med unika funktioner som N Active Sound +, N e-shift, N Pedal, N Drift Optimizer och N Torque Distribution för att skapa en engagerande körupplevelse.

STOCKHOLM, 30 januari 2024 –Hyundais helt elektriska prestandabil IONIQ 5 N har svensk premiär och säljstart på eCarExpo Stockholm nu till helgen. Som Hyundais första elbil från
N-varumärket representerar IONIQ 5 N ett nytt segment av förarcentrerade eldrivna prestandamodeller med tekniska innovationer, racingkapacitet och en rejäl dos av körglädje.

IONIQ 5 N:s dubbla elmotorer med fyrhjulsdrift (AWD) levererar upp till 609 hk under normal körning och hela 650 hk (478 kW) när funktionen N Grin Boost (NGB) aktiveras. Med NGB inkopplad nås en accelerationsförmåga (upp till 10 sekunder) från 0–100 km/tim på 3,4 sekunder, medan en toppfart på 259 km/tim kan uppnås på bana. Trots bilens kraftfulla prestanda levererar IONIQ 5 N:s 84 kWh batterikapacitet en imponerande räckvidd på 448 km (WLTP).

IONIQ 5 N kombinerar standardmodellens Electrified-Global Modular Platform (E-GMP) med N:s tekniska innovationer hämtade från motorsport och erfarenhet från N ”Rolling Labs” (RM20e, RN22e och N Vision 74) för att maximera bilens prestanda och leverera på N:s grundpelare: Corner Rascal, Racetrack Capability och Everyday Sportscar.

Den banbrytande modellen levererar avancerad teknik och körglädje både på banan och vanliga vägar. N Pedal är en intelligent mjukvarufunktion som använder bilens regenerativa bromssystem för via decelerativ kraft skapa en aggressiv viktöverföring i kombination med mer direkt gaspedalsrespons för att resultera i snabb och intensiv kurvtagning. Bromskraftsregenereringen i kombination med bilens specialutvecklade N-bromsar gör att elbilen, trots sin vikt levererar maximal prestanda och uthållighet på banan.

N Drift Optimizer hjälper till att behålla driftvinkeln genom att balansera flera fordonskontroller som svarar på realtidsinmatningar, inklusive integrerade Torque Kick Drift-funktionen som låter föraren simulera kopplings-kicken hos bakhjulsdrivna bensinbilar.

N Torque Distribution tillhandahåller helt variabel vridmomentfördelning fram och bak med justering mellan 11 nivåer. Bakaxelns elektroniska differentialspärr (e-LSD) optimerar kurvprestanda och kontroll.

Som Everyday Sportscar ger IONIQ 5 N en engagerande växlingskänsla och emotionell körning genom de integrerade funktionerna N e-shift och N Active Sound +. N e-shift ger en känsla av kontroll över kraftöverföringen och simulerar växlingskänslan från en bil med förbränningsmotor. Tillsammans med N e-shift arbetar N Active Sound + för att leverera inte bara en futuristisk EV-ljudbild utan även motor- och avgasljud likt förbränningsmotorer, vilket ger en mer engagerande upplevelse bakom ratten. Tillsammans förhöjer de körglädjen genom att simulera det ryck och ljud som upplevs vid växlingar i en bensinbil.

Nämnda är enbart några få av en mängd engagerande och N-unika funktioner som förhöjer körupplevelsen hos både förare och passagerare av IONIQ 5 N. Utöver dessa erbjuder IONIQ 5 N, precis som standardversionen, ultrasnabb laddning via 800 V-teknik (10–80% på 18 min), Vehicle-to-Load (V2L) och rejält tilltagna utrymmen invändigt tack vare en hjulbas på 3 000 mm och helt plant golv.

Upplev Sverigepremiären och säljstarten av nya IONIQ 5 N på elbilsmässan eCarExpo Stockholm den 2–4 februari på Friends Arena. På mässan kan kunder besöka Hyundais monter för att boka exklusiv konsultation och beställa en IONIQ 5 N till ett pris från 834 900 kr.

För mer information om eCarExpo Stockholm besök ecarexpo.se.